Malmöbaserade Pinmeto har inlett ett samarbete med Volvo Group. Mjukvaruföretaget, som nyligen blev årets Rapidusföretag, utvecklar därmed sin nuvarande affärsidé.
Pinmetos mjukvara ska hjälpa större kedjor att nå ut med information, som till exempel reklamkampanjer och öppettider, till olika sociala medier, karttjänster och sökmotorer. Men nu breddas verksamheten.
Samarbetet innebär att Volvo Group kan erbjuda att finansiera och erbjuda Pinmetos teknik till återförsäljare som inte har den tekniska kompetensen eller onlinenärvaron som krävs.
– Vi ska hjälpa stora varumärken med många återförsäljare. De som verkligen är beroende av dem, säger Daniel Melkersson, vd för Pinmeto, till Rapidus.
Det handlar främst om tyngre industri och expansionen ska öppna upp för en större marknad. Men Daniel Melkersson vill inte ta ut något i förskott.
– Det här är fortfarande inte ett etablerat affärsområde, utan är nytt för oss. Vi kör ett test och se hur det faller ut, säger han.
Mette Carlbom