söndag 16 februari 2025

inloggad som

Special: Sagan om Helsingborgs e-handel

Kort sagt: Den 4 maj 2016 skröt Helsingborg stad om att bli Sveriges e-handelshuvudstad i branschtidningen Ehandel.se. Och den 20 oktober samma år har just Helsingborg legat i toppen när samma tidning utnämnt landets hetast e-handelsstäder. Snipp snapp snut, så var sagan slut. Eller… inte riktigt. Alla bra sagor har ett monster och i e-handelns förtrollade värld heter det Amazon.

Av Niclas Lindstrand, Rapidus chefredaktör

Det finns nästan 300 e-handelsbolag i Helsingborg. Med drygt 100.000 invånare tävlar staden egentligen bara mot Stockholm och den klassiska postorderstaden Borås om att vara bäst i klassen. Det är svårt att se Sorsele, Båstad och andra småkommuner som riktiga konkurrenter, de drar bara nytta av sin blygsamma folkmängd när index räknas ut.

Egentligen är det missvisande att kalla e-handel för en bransch, det är ju mer en distributionsform. När jag kopplar upp mig väljer jag inte mellan att beställa strumpor från strumplandet.se eller den nya boxutgåvan av The Beatles ”Abbey Road”-platta från cdon.com. (Och skulle jag mot all förmodan tvingas välja så har jag förstås hellre hål i strumporna.)

Därför kan små och stora handlare samsas om samma logistikcenter. Automatiserade lager som Nowaste Logistics – i Helsingborg förstås – behöver inte bry sig om hur många konkurrerande företags produkter som hanteras. Coke eller Pepsi, Aftonbladet eller Expressen, MFF:s eller HIF:s matchtröja, hanteringen är densamma. De ska bara vara snabbast, säkrast och förstås billigast.

E-handeln är inte någon regional eller ens nationell angelägenhet. Den är så global som någon bransch kan bli, lika gränslös som Zlatans ego. Helsingborgsföretagen konkurrerar mer med Kina än med Sorsele – Wish och Ali Express har formligen dränkt PostNord i billigt kinesiskt skräp från andra sidan jorden och tvingat fram både moms och avgifter medan inga sådana från Västerbotten verkar vara planerade. (Än.)

Men det finns mycket värre hot mot svensk och skånsk e-handel runt hörnet. Bland de första stora e-handlarna för sådär 20 år sedan när man behövde dvd-filmer (minns ni dem?) och cd-skivor (minns ni dem då?) var Amazon. De finns kvar under sängen likt sagans alla monster, och har bara vuxit sig större, starkare och elakare under tiden.

Amazon säljer inte billigt skräp som Wish, de säljer i princip allting – inklusive billigt skräp. Jag kan unna mig såväl Beatlesboxen som strumpor med myrsloksmotiv och en Rolex Daytona för 120.000 dollar från en och samma sajt. (Nåja, de två första kanske är möjligt rent ekonomiskt.)

Utan att officiellt finnas i Sverige omsätter Amazon runt 800 miljoner kronor här, enligt Svensk Handels uppskattning. Inte konstigt att minsta viskning om en svensk etablering ger både skrämselhicka och våta drömmar.

Amazon måste också ha lager och logistik. (Jag föreställer mig att det är något i stil med lagret där Förbundsarken göms i slutet av “Jakten på den försvunna skatten”.) Bestämmer Amazon att det ska finnas i Helsingborg – eller Sorsele – är det både jackpott och ett enormt beroende för orten i fråga. Håller sig verksamheten utomlands är det bara en otrolig prispress och utslagning av andra handlare som följer.

Att e-handeln fortsätter växa, inte minst i en kommande lågkonjunktur, är det ingen som tvivlar på. Hur och var den växer kan avgöra framtiden för hela städer.

Ikväll har Rapidus sitt första event i Helsingborg och lita på att e-handeln kommer att nämnas när Peter Borgman, som var tidig på nätet med Borgmans Antikt, finns i panelen. Han får sällskap av Chocolattes vd Martin Persson, som just nu förbereder en satsning på e-handel, och Färskings vd Amanda Larsson, vars produkter förstås går att beställa på nätet. Eventet går dock ännu inte att beställa på Amazon.

Kort sagt: Den 4 maj 2016 skröt Helsingborg stad om att bli Sveriges e-handelshuvudstad i branschtidningen Ehandel.se. Och den 20 […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Akut läge i återbruksbolaget

    Godsinlösen Nordic, GIAB, i Malmö är i akut likviditetsbrist. Vd Christer Persson kan inte utesluta konkurs eller rekonstruktion. Aktien störtdök efter dagens besked.

  • Norskt IT-företag köper Competensum

    ,
    HR-konsultföretaget Competensum i Helsingborg har blivit med norska ägare. — Vi kommer behöva rekrytera nu, säger vd Camilla Danielsson.

  • Upp och ned i rapportströmmen

    Medan Precise Biometics inte infriade förväntningarna gick det desto bättre för Careium. Både Kjell Group och Eolus meddelar nya finansiella målsättningar. Här är dagens skånska kvartalsrapporter.


  • Move by Bike får förlängd frist

    Tingsrätten förlänger rekonstruktionen i det noterade Malmöbolaget Move by Bike. Som ett led i processen tar bolaget in nya pengar i en riktad emission.

  • Move by Bike tvingas till rekonstruktion

    Det noterade Malmöbolaget Move by Bike ansöker om rekonstruktion. Beskedet kommer efter en längre tids finansiella problem.

  • Klockan tickar för Move by Bike

    I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.

  • Fortsatt nedåt för Sturup

    Swedavias statistik för april visar att antalet resenärer vid Malmö flygplats fortsätter att minska, minus 39 procent i år jämfört med i fjol. Flygplatsen är därmed sämst i klassen av alla Swedavias flygplatser.

  • Från storm till krasch för Maersk

    Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.

  • Djupdykning för Sturup

    Trafiken på Malmö Airport fortsätter att gå ned. Nya siffror från Swedavia för februari visar att den skånska flygplatsen går sämst i landet. Så här mycket faller trafiken.

  • Sturups minskning tillfällig

    Svenska medier larmade nyligen om att inrikesflygandet minskade under november. Rapidus har tittat närmare på statistiken från Malmö Airport, som bland annat sänktes av affärsresandets svaga utveckling.

  • Danska politiker vill flytta SAS

    Danska politiker vill flytta SAS huvudkontor till Köpenhamn. Det visar en rundringning som Rapidus gjort bland Folketingets näringspolitiska talespersoner.

  • Vingligt i Move By Bike

    Move By Bike köper konkurrent och avvärjer det akuta konkurshotet.

  • Lejonkulan: Kan Elonroad etablera standard för elvägar?

    – Ambition har en prislapp, säger Elonroads vd Karing Ebbinghuas som söker 100 Mkr i riskkapital.