fredag 14 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Special: Sagan om Helsingborgs e-handel

Kort sagt: Den 4 maj 2016 skröt Helsingborg stad om att bli Sveriges e-handelshuvudstad i branschtidningen Ehandel.se. Och den 20 oktober samma år har just Helsingborg legat i toppen när samma tidning utnämnt landets hetast e-handelsstäder. Snipp snapp snut, så var sagan slut. Eller… inte riktigt. Alla bra sagor har ett monster och i e-handelns förtrollade värld heter det Amazon.

Av Niclas Lindstrand, Rapidus chefredaktör

Det finns nästan 300 e-handelsbolag i Helsingborg. Med drygt 100.000 invånare tävlar staden egentligen bara mot Stockholm och den klassiska postorderstaden Borås om att vara bäst i klassen. Det är svårt att se Sorsele, Båstad och andra småkommuner som riktiga konkurrenter, de drar bara nytta av sin blygsamma folkmängd när index räknas ut.

Egentligen är det missvisande att kalla e-handel för en bransch, det är ju mer en distributionsform. När jag kopplar upp mig väljer jag inte mellan att beställa strumpor från strumplandet.se eller den nya boxutgåvan av The Beatles ”Abbey Road”-platta från cdon.com. (Och skulle jag mot all förmodan tvingas välja så har jag förstås hellre hål i strumporna.)

Därför kan små och stora handlare samsas om samma logistikcenter. Automatiserade lager som Nowaste Logistics – i Helsingborg förstås – behöver inte bry sig om hur många konkurrerande företags produkter som hanteras. Coke eller Pepsi, Aftonbladet eller Expressen, MFF:s eller HIF:s matchtröja, hanteringen är densamma. De ska bara vara snabbast, säkrast och förstås billigast.

E-handeln är inte någon regional eller ens nationell angelägenhet. Den är så global som någon bransch kan bli, lika gränslös som Zlatans ego. Helsingborgsföretagen konkurrerar mer med Kina än med Sorsele – Wish och Ali Express har formligen dränkt PostNord i billigt kinesiskt skräp från andra sidan jorden och tvingat fram både moms och avgifter medan inga sådana från Västerbotten verkar vara planerade. (Än.)

Men det finns mycket värre hot mot svensk och skånsk e-handel runt hörnet. Bland de första stora e-handlarna för sådär 20 år sedan när man behövde dvd-filmer (minns ni dem?) och cd-skivor (minns ni dem då?) var Amazon. De finns kvar under sängen likt sagans alla monster, och har bara vuxit sig större, starkare och elakare under tiden.

Amazon säljer inte billigt skräp som Wish, de säljer i princip allting – inklusive billigt skräp. Jag kan unna mig såväl Beatlesboxen som strumpor med myrsloksmotiv och en Rolex Daytona för 120.000 dollar från en och samma sajt. (Nåja, de två första kanske är möjligt rent ekonomiskt.)

Utan att officiellt finnas i Sverige omsätter Amazon runt 800 miljoner kronor här, enligt Svensk Handels uppskattning. Inte konstigt att minsta viskning om en svensk etablering ger både skrämselhicka och våta drömmar.

Amazon måste också ha lager och logistik. (Jag föreställer mig att det är något i stil med lagret där Förbundsarken göms i slutet av ”Jakten på den försvunna skatten”.) Bestämmer Amazon att det ska finnas i Helsingborg – eller Sorsele – är det både jackpott och ett enormt beroende för orten i fråga. Håller sig verksamheten utomlands är det bara en otrolig prispress och utslagning av andra handlare som följer.

Att e-handeln fortsätter växa, inte minst i en kommande lågkonjunktur, är det ingen som tvivlar på. Hur och var den växer kan avgöra framtiden för hela städer.

Ikväll har Rapidus sitt första event i Helsingborg och lita på att e-handeln kommer att nämnas när Peter Borgman, som var tidig på nätet med Borgmans Antikt, finns i panelen. Han får sällskap av Chocolattes vd Martin Persson, som just nu förbereder en satsning på e-handel, och Färskings vd Amanda Larsson, vars produkter förstås går att beställa på nätet. Eventet går dock ännu inte att beställa på Amazon.

Kort sagt: Den 4 maj 2016 skröt Helsingborg stad om att bli Sveriges e-handelshuvudstad i branschtidningen Ehandel.se. Och den 20 […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • 34:orna 2025 – hela listan

    Rapidus hyllar ungt entreprenörskap genom att årligen lista 34 av Skånes hetaste bolag – alla med entreprenörer som är max 34 år. Ikväll koras årets topp fem – här är hela listan.

  • Svenska modellen gynnar 34:orna

    Sverige har varit utdömt som investeringsland på senare år. Men 34:orna kan skatta sig lyckliga att de befinner sig just här. Vi sitter på en unik, men förbisedd, konkurrensfördel jämfört med övriga Europa, skriver Jan Dahlqvist.

  • Nytt bolag ska bygga bro över dödens dal

    Sedermera Corporate Finance och ängelnätverket Nordic Angels startar ett nytt gemensamt bolag för att överbrygga det nordiska tillväxtkapitalgapet. Partnerskapet ska länka samman två delar av marknaden som sällan samarbetar nära.


  • Skånsk lyxtaxi växlar upp

    Privatchaufförsföretaget The Car köper Malmöbolaget A Limo. Affären är The Cars första förvärv och grundaren Tord Rosenlund utesluter inte fler. 

  • Tullkaos drabbar skånska företag

    Trumps handelskrig skapar stor osäkerhet bland skånska företag. USA hotar nu med höjda hamnavgifter och de senaste tilläggstullarna på stål och aluminum skapar nya problem. Handelskammaren varnar för att vi ännu inte sett alla effekter av tullkaoset.

  • Move By Bike tar sig ur krisen

    Efter långvariga finansiella problem kan lyckan ha vänt för Move By Bike. Bolaget har kommit ur rekonstruktion och en ny delårsrapport visar tillväxt och krafitigt minskad förlust. Vd Fredrik Videlycka pekar på framgångsfaktorn.

  • Ny vd i krisande Move By Bike

    Malmöbolaget Move By Bikes rekonstruktion förlängdes nyligen ytterligare. Nu blir Fredrik Videlycka permanent vd på efter att ha haft rollen som interim. Han siktar på att komma ur rekonstruktionen redan innan sommaren.

  • Move by Bike får förlängd frist

    Tingsrätten förlänger rekonstruktionen i det noterade Malmöbolaget Move by Bike. Som ett led i processen tar bolaget in nya pengar i en riktad emission.

  • Move by Bike tvingas till rekonstruktion

    Det noterade Malmöbolaget Move by Bike ansöker om rekonstruktion. Beskedet kommer efter en längre tids finansiella problem.

  • Klockan tickar för Move by Bike

    I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.

  • Fortsatt nedåt för Sturup

    Swedavias statistik för april visar att antalet resenärer vid Malmö flygplats fortsätter att minska, minus 39 procent i år jämfört med i fjol. Flygplatsen är därmed sämst i klassen av alla Swedavias flygplatser.

  • Från storm till krasch för Maersk

    Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.

  • Djupdykning för Sturup

    Trafiken på Malmö Airport fortsätter att gå ned. Nya siffror från Swedavia för februari visar att den skånska flygplatsen går sämst i landet. Så här mycket faller trafiken.