fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Audiodo hämtar ny vd från Almi

I samband med lanseringen av Malmöbolaget Audiodos mjukvara för personligt ljud i amerikanska Skullcandys hörlurar i september klev Jenny Strömberg in som ny vd, med uppdrag att sälja in produkten till fler hörlurstillverkare globalt. Hon efterträder grundaren och Sony Mobile-veteranen Jan Weber.

Jenny Strömberg har följt bolaget på nära håll ända sedan Almi Invest Syd gjorde sin första investering i Audiodo, då Hearezanz, för drygt två år sedan. Men klivet från att representera storägaren i styrelsen till att ta över jobbet som vd beskriver hon inte som särskilt dramatiskt:

– Jag kände att jag var redo för en ny utmaning och bolaget behövde en ny vd. Så det var bra tajming, säger hon till Rapidus.

Uppdraget inleddes också raskt med en lanseringsturné av den första Audiodoprodukten på marknaden som gick från New York, via London till Japan tillsammans med Skullcandy.

– Det är först nu man kan köpa hörlurarna i Sverige, så det har varit en gradvis utrullningstakt där vi började med USA och Japan. Vi har fått väldigt bra spridning och bra recensioner, så vi är inte oroliga över om lurarna ska sälja, säger Jenny Strömberg.

Om tanken tidigare har varit att Audiodos algoritmer för personliga ljudinställningar ska kunna appliceras i mobiltelefoner och högtalare, läggs fokus nu på att sälja in tekniken till fler hörlurstillverkare.

– Vi anser att det är rätt segment att bearbeta, dels för att nästan 80 procent använder sina hörlurar för att lyssna på musik. Dels måste man ha hörlurar för att göra vårt audiotest som ligger till grund för våra anpassningar, så det är naturligt att börja där och bli bäst inom hörlurar innan vi går vidare, säger Jenny Strömberg.

Audiodo grundades 2016 av Jan Weber tillsammans med ST-Ericssonveteranerna John Philipsson och Roger Martinsson, som backades tidigt av Almi Invest Syd. Bolaget sysselsätter i dag 13 personer, varav tio vid huvudkontoret i Västra hamnen i Malmö och tre i Stockholm.

Felicia Frithiof

I samband med lanseringen av Malmöbolaget Audiodos mjukvara för personligt ljud i amerikanska Skullcandys hörlurar i september klev Jenny Strömberg […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.

  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.