Efter många år av utvecklingsarbete ska det börsnoterade Lundabolaget SensoDetect nu lansera sitt mätinstrument. Enligt vd Martin Linde kan det bespara barn och deras familjer mycket lidande.
Den kommande veckan arrangerar SensoDetect investeringsträffar i Stockholm och Malmö. Planen är en nyemission på drygt tio miljoner kronor som ska användas i lanseringen av bolagets produkt.
– Nu har vi bevisat att den fungerar, så nu kommer den globala lanseringen, säger vd Marin Linde.
Runt årsskiftet ska ett antal mätinstrumentet levereras. Destinationen är Bolivia, där bolaget hittat kunder som är intresserade och villiga att prova den nya metoden. Martin Linde beskriver produkten som ett unikt mätinstrument för att diagnosticera personer med förmodad ADHD.
– I dag ställs diagnos utifrån samtal med läkare och mätskalor. Det kan ta tre till sex månader att fastställa om en patient har ADHD. Med vårt hjälpmedel kan läkaren ha beslutsunderlag efter bara femton minuter. Det sparar tid och pengar inom vården, och familjer och barn besparas enormt mycket lidande, säger han.
Affärsidén bygger på att användaren får enheten utan kostnad, men betalar en avgift för varje genomförd mätning. För att nå break even behöver bolaget ha levererat tjugo enheter.
– Vi hoppas kunna leverera mellan tio och tjugo till Bolivia. Och när vi väl får igång det på ett ställe, är jag övertygad om att flera kommer att haka på. Ambitionen är att finnas i Europa inom de närmaste två åren, säger Martin Linde.
Kerstin Weman