Magnus Hultman, som bland annat startat mediatjänsterna SmartClip och Strossle, är sedan två veckor ny vd på det First North-noterade Lundabolaget Safeture. Under sommaren har företaget också bytt namn från GWS Production, Global Warning System.
– Det var beslutat innan jag kom in, men det var väldigt klokt. Global Warning Systems blir lätt ”global warming” på engelska så nu heter vi som vår produkt, Safeture.
Produkten är ett riskhanteringsverktyg för företag och affärsresenärer som i realtid lokaliserar och informerar om farliga händelser. Senaste året har flera tunga namn kommit in i bolaget, däribland Greg Dingizian som blivit storägare och Semmy Rülf som tagit över ordförandeklubban
– Det är en sak att bygga fantastiska grejer, men det innebär inte att folk förstår det. Vi måste kommunicera vad vi gör till kunderna och rida på trenden att anställda blir mer och mer mobila – samtidigt som säkerheten är fokuserad på kontoret. Vi har en plattform för var alla finns och kan förse dem med rätt info vid rätt tillfälle.
Betyder det att Safeture måste ta in mer pengar?
– För närvarande är vi väl finansierade och har långsiktiga ägare som tror mycket på företaget och dess framtid. Vi har samtidigt väldigt aggressiva planer för framtiden, särskilt när det gäller sälj och marknadsföring.
Hur hamnade du på den här stolen, det verkar mer vara din grej att bygga upp och sälja av bolag?
– Strossle blev i fjol det näst snabbast växande bolaget i Sverige och hade gått från noll till 75 anställda, men för ett år sedan blev andra saker viktiga där expansion nerprioriterades. Jag passar bäst när det händer saker.
Niclas Lindstrand