Till en början var Modcams affär helt och hållet riktad mot butiker och varuhus, men i dag står fastighetsförvaltning för den största delen av omsättningen. Där tillämpas bildanalystekniken för att mäta rörelsemönster i stora kontorslandskap.
Modcam har inte helt släppt handeln som affärsområde. Framför allt tror vd Andreas Sparrenblad att pop up-butiker och showrooms kan bli ett viktigt område framöver. Men medan fysiska butiker är upptagna av e-handelsutmaningen ligger allt fokus för Modcam nu i stället på kommersiell fastighetsförvaltning.
– Det handlar om alltifrån att räkna på hur många som går in och ut ur en fastighet till att kunna se hur arbetsytor används och hur upptagna möteslokaler är. Där känner vi att branschen är betydligt mer mogen, säger Andreas Sparrenblad.
När allt fler fastigheter hyr ut kontor på timbasis och blir måna om att skapa energisparande byggnader ser han fler tillämpningar för Modcams teknik. Det kan handla om att anpassa belysning efter hur personer rör sig i- och använder lokaler.
– Sedan är epitetet “smarta byggnader” ganska nytt. Det blir nog lättare att slå igenom i nybyggnation, och på så sätt är tiden med oss även här hemma, säger han.
Av Modcams 25-tal kunder finns de flesta ute i Europa och Nordamerika. I Sverige är intresset än så länge svalt. Men över bron finns storkunden Deloitte, som sedan ett år tillbaka använder tekniken på sitt huvudkontor i Köpenhamn med 1.200 anställda över fem våningsplan.
Modcam sysselsätter i dag tio personer inom främst utveckling i startup-hubben The Ground i Malmö, där sensorerna också används för att se hur mötesytorna används.
Felicia Frithiof