fredag 22 november 2024

inloggad som

ProstaLund vill ta in 25 miljoner

|  
|  

Medicinteknikbolaget ProstaLund behöver nytt kapital för att fortsätta marknadsföringen av sin utrustning för värmebehandling av godartad prostataförstoring. Styrelsen ska därför be årsstämman 17 maj om lov att ta in max 25,7 miljoner kronor.

Häromveckan rapporterade Rapidus att ProstaLunds revisor varnade för bolagets framtid. Omsättningen har de senaste tio åren legat på 8-16 miljoner kronor per år med negativt resultat. Ledningen har arbetat på att minska kostnaderna, bland annat genom att gå från elva till sex anställda. Men under första kvartalet i år har försäljningen ökat med över 30 procent, medan förlusten minskat.

– Vi har under senaste året trimmat organisationen, minskat på det dyra försäljningsarbetet i USA där vi hade egen personal, och fokuserar nu på den nordiska marknaden. Försäljningen har ökat under det första kvartalet och jag hoppas på att bolagets verksamhet visar positivt resultat någon gång under slutet av nästa år, säger vd Hans Östlund till Rapidus.

Bolagets största marknad finns nu i Sverige, bland annat beroende på de långa vårdköerna för dessa patienter. Köer som enligt Östlund kan kortas om klinikerna ersätter medicinering och kirurgiska ingrepp med bolagets metod CoreTherm.

– Upp emot 80 procent av alla åttioåriga män har prostatabesvär och i Sverige har vi brist på vårdplatser, sjuksköterskor med mera, säger han.

ProstaLund säljer maskiner och engångsutrustning som används vid ingreppen. Bolaget har sin metod etablerad på 16 kliniker i Sverige, samt ett mindre antal i Danmark, Norge och Finland.

Elisabet Ottosson

Medicinteknikbolaget ProstaLund behöver nytt kapital för att fortsätta marknadsföringen av sin utrustning för värmebehandling av godartad prostataförstoring. Styrelsen ska därför […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • …och trög försäljning för en annan hjärnkylare

    Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Hänt i vecka 26

    Finansiella räddningar i krysset var tongivande i veckans nyhetsflöde från skånska företag. Här figurerar bolag som Doxa, Alligator och Move By Bike, men också två starka kvinnor som gör affärer med varandra.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.