Medicinteknikbolaget ProstaLund behöver nytt kapital för att fortsätta marknadsföringen av sin utrustning för värmebehandling av godartad prostataförstoring. Styrelsen ska därför be årsstämman 17 maj om lov att ta in max 25,7 miljoner kronor.
Häromveckan rapporterade Rapidus att ProstaLunds revisor varnade för bolagets framtid. Omsättningen har de senaste tio åren legat på 8-16 miljoner kronor per år med negativt resultat. Ledningen har arbetat på att minska kostnaderna, bland annat genom att gå från elva till sex anställda. Men under första kvartalet i år har försäljningen ökat med över 30 procent, medan förlusten minskat.
– Vi har under senaste året trimmat organisationen, minskat på det dyra försäljningsarbetet i USA där vi hade egen personal, och fokuserar nu på den nordiska marknaden. Försäljningen har ökat under det första kvartalet och jag hoppas på att bolagets verksamhet visar positivt resultat någon gång under slutet av nästa år, säger vd Hans Östlund till Rapidus.
Bolagets största marknad finns nu i Sverige, bland annat beroende på de långa vårdköerna för dessa patienter. Köer som enligt Östlund kan kortas om klinikerna ersätter medicinering och kirurgiska ingrepp med bolagets metod CoreTherm.
– Upp emot 80 procent av alla åttioåriga män har prostatabesvär och i Sverige har vi brist på vårdplatser, sjuksköterskor med mera, säger han.
ProstaLund säljer maskiner och engångsutrustning som används vid ingreppen. Bolaget har sin metod etablerad på 16 kliniker i Sverige, samt ett mindre antal i Danmark, Norge och Finland.
Elisabet Ottosson