Det krävs långa körningar för att ett danskt IT-företag ska få kunder bland Sveriges 290 kommuner. Det erkänner Morten Vitus Gregersen, vd för Köpenhamnsföretaget Bubobubo. Nu förbereder bolaget att byta strategi på den svenska marknaden.
– Vi kör årligen upp till 60.000 kilometer i Sverige. Jag har besökt åtminstone 100 kommuner fysiskt, säger Morten Vitus Gregersen till Rapidus.
Företaget, som grundades 2012, kunde för två år sedan berätta för Rapidus att det fått kontrakt med 17 svenska kommuner, däribland Ystad. Nu är summan 22 och Bubobubo har lärt sig mycket på vägen. Det tidigare målet att få en tredjedel av Sveriges kommuner som kunder får vänta.
– Vi har gjort en helt galen säljinsats. Den krävde att vi anställde två svenskar. Jag bor i Trelleborg och kan prata lite ”cirkussvenska”, men vi har behövt ha med oss svenskar för att få möten med rätt personer. Vi har också insett att vi måste köra 2.000 kilometer för att få ett möte. Och det behövs fem möten för att få en svensk kund, säger Morten Vitus Gregersen.
I Danmark har Budobudo 30 av 98 kommuner som kunder. I Sverige sköts verksamheten numera av ett svenskt dotterbolag som drivs från Köpenhamn.
– Vi fortsätter i Sverige. Men att sälja system som direkta konkurrenter till danska KMD och svenska Visma vill vi tona ned lite. I stället för att bara leverera IT-verktyg vill vi erbjuda en service så att vi säkerställer deras besparingar. Det blir en strategiförändring, säger Morten Vitus Gregersen.
Keld Broksø