onsdag 2 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

100.000 kilometer för fem svenska kommunkunder

|  , ,
|  

Det krävs långa körningar för att ett danskt IT-företag ska få kunder bland Sveriges 290 kommuner. Det erkänner Morten Vitus Gregersen, vd för Köpenhamnsföretaget Bubobubo. Nu förbereder bolaget att byta strategi på den svenska marknaden.

– Vi kör årligen upp till 60.000 kilometer i Sverige. Jag har besökt åtminstone 100 kommuner fysiskt, säger Morten Vitus Gregersen till Rapidus.

Företaget, som grundades 2012, kunde för två år sedan berätta för Rapidus att det fått kontrakt med 17 svenska kommuner, däribland Ystad. Nu är summan 22 och Bubobubo har lärt sig mycket på vägen. Det tidigare målet att få en tredjedel av Sveriges kommuner som kunder får vänta.

– Vi har gjort en helt galen säljinsats. Den krävde att vi anställde två svenskar. Jag bor i Trelleborg och kan prata lite ”cirkussvenska”, men vi har behövt ha med oss svenskar för att få möten med rätt personer. Vi har också insett att vi måste köra 2.000 kilometer för att få ett möte. Och det behövs fem möten för att få en svensk kund, säger Morten Vitus Gregersen.

I Danmark har Budobudo 30 av 98 kommuner som kunder. I Sverige sköts verksamheten numera av ett svenskt dotterbolag som drivs från Köpenhamn.

– Vi fortsätter i Sverige. Men att sälja system som direkta konkurrenter till danska KMD och svenska Visma vill vi tona ned lite. I stället för att bara leverera IT-verktyg vill vi erbjuda en service så att vi säkerställer deras besparingar. Det blir en strategiförändring, säger Morten Vitus Gregersen.

Keld Broksø

Det krävs långa körningar för att ett danskt IT-företag ska få kunder bland Sveriges 290 kommuner. Det erkänner Morten Vitus […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Slutet är kommet för Lundabolaget

    Först var det Tendo, sedan Wnt Research. Nu avvecklas ytterligare ett noterat skånskt life science-bolag som blir uppköpt via ett omvänt förvärv där de enda tillgångarna är en börsplats och en samling aktieägare.

  • Inarea lyfter blicken mot taket

    Golvläggningskoncernen Inarea fortsätter serieförvärva, denna gång en undertaksmontör. Det innebär ett avsteg från ursprungstanken att konsolidera golvbranschen. Vd Rikard Fransson drar fördel av att ha ett starkt kassaflöde i en svag marknad.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.


  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.