Börsaktuella Köpenhamnsföretaget Nustay – som inför noteringen på Spotlight nyss stängt en övertecknad nyemission på över 21 miljoner danska kronor – planerar marknadsföring för tiotals miljoner kronor. Målet är att bolagets hotellbokningsplattform ska konkurrera med jättar som Booking och Expedia.
Det är efter en kraftig tillväxt de senaste månaderna som målet satts upp, säger Nustays grundare och vd Mathias Lundø Nielsen till Rapidus.
– Bara i januari bokades 8.600 hotellnätter på vår plattform medan hela 2018 inte gav mer än 20.000. Vi förväntar oss en fördubbling när vi får siffrorna för februari och räknar med en liknande tillväxt framöver, säger Mathias Lundø Nielsen.
Företaget värderas i prospektet till 110 miljoner danska kronor. Affärsidén är att matcha hotell med gäster som lägger in mycket uppgifter om sig själva. Ju fler uppgifter, desto bättre priser erbjuds.
Nustay har 74 anställda, varav åtta i Nyhamn i Köpenhamn. De flesta övriga finns i Ukraina. Premilimärt ingår 1,5 miljoner hotell i tjänsten, men marknadsföringen siktar inte på enskilda hotell, som till exempel Booking gör, eftersom det kräver många anställda.
– Vi arbetar bara med 60–70 hotellkedjor, som erbjuder hotellnätter åt till exempel resebyråer. Hotellkedjorna är framför allt svenska, amerikanska och kinesiska, säger Mathias Lundø Nielsen.
Första handelsdag för Nustays aktie är planerad till 22 mars på Spotlight Stockmarket. Bland de nuvarande delägarna i Nustay märks Saxo Bank-miljardären Lars Seier Christensen och IT-miljonären Magnus Kjøller.
Keld Broksø