Lundabolaget Nattaro Labs har under året ökat sin nettoförsäljning till 3,5 miljoner kronor. Ökningen beror främst på lanseringen av en ny produkt i början av året.
– Vi landar året på 70 procent ökad försäljning jämfört med föregående år. Tillväxten kommer från internationalisering och från lanseringen av Nattaro Scout, säger vd Carl-Johan Gustafson till Rapidus.
Patentsökta Nattaro Scout är den ursprungliga idén bakom bolaget. Produkten består av ett doftbete som imiterar vägglössens bodoft. När lössen krupit in i fällan kan de inte komma ut. Scout används för att se om det finns några vägglöss och för kontroll efter sanering.
Sedan tidigare utvecklar Nattaro Labs en vägglustejp som bildar en mörk, trång tunnel där lössen torkas ut av naturmedlet kiselgur.
Bland återförsäljarna syns Anticimex, tyska PPS, brittiska Pelsis Group och Floridabaserade Vikand Medical Solutions. Via återförsäljare har Nattaro Labs nått ut till nya marknader som Storbritannien, Italien och USA under året.
Ägare är bland annat grundarna, Almi Invest, Johan Qviberg och Svante Paulsson. Åtta personer arbetar i bolaget.
Emily Binks