Malmöbaserade Velodrom har utvecklat appen StoryTourist som gör berättelser från böcker eller filmer till turistupplevelser. Nu tar bolaget in 2,1 miljoner kronor från Almi Invest och hotellfamiljen Öhman genom bolaget Gepefek.
Pengarna ska gå till att vidareutveckla appen, skala upp produktionen av innehåll och utveckla en publiceringsplattform. Genom den ska bokförlag eller filmbolag själva kunna skapa så kallade StoryTours, baserade på de egna utgivningarna.
– Man skulle kunna kalla det Pokémon Go för berättelser. Som guidade turer där man får besöka platser från en berättelse och uppleva berättelsen genom text, bild, ljud, film och AR, säger Johanna Forsman, som grundat bolaget ihop med Anders Jansson.
I somras lanserade bolaget sin första StoryTour, en tur i London baserad på en av Sir Arthur Conan Doyles Sherlock Holmes-noveller.
Inom kort arbetar fem personer på StoryTourist, exklusive frilansare som producerar ”berättelseturerna”. De första turerna släpps gratis men tanken är att senare ta betalt för StoryTours.
– Förlagen och filmbolagen vet att det finns turism kopplad till deras verk, utan att det nödvändigtvis innebär några direkta ekonomiska fördelar för dem mer än publicitet. Vi hoppas kunna bli ett sätt för dem att tjäna på den turismen, säger Johanna Forsman.
Det finns även planer på att i framtiden inkludera dokumentära berättelser, uppger hon. Det enda de egentligen vill undvika är att bli en app för turistfakta.
– Det ska liksom inte vara ’den här kyrkan byggdes i romansk stil på 1700-talet.’ Men istället kanske vi berättar om munken som hängde sig i sakristian.
I Hässleholmsbaserade Gepefek ingick tidigare bland annat Statt Hotell i Hässleholm och Frostavallen Hotell & Konferens. Koncernen har enligt senaste årsredovisningen avyttrat och likviderat dotterbolag de senaste åren, samtidigt som man börjat investera i uppstartsbolag inom IT och digitalisering.
Emiliano Strauss