onsdag 6 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Malmöbaserad konsultfirma etablerar filial i Singapore

Malmöbaserade konsultföretaget HMT, Healthy Marketing Team, specialiserade inom innovation och branding för nutritionsindustrin, etablerar filialen HMT Asia Pacific i Singapore.

­– Vi kommer nu ha tre konsultnav i världen. Verksamheten i Asien kommer att ledas av vår licenspartner Deepak Gunvante, som har mer än 30 års erfarenhet av innovation, säger HMT:s vd Peter Wennström till Rapidus.

Asien är enligt Peter Wennström världens snabbast växande marknad inom hälsoprodukter, och konsumenterna skiljer sig på många sätt från de västerländska.

– Där förlitar man sig på en kombination av den moderna och den traditionella läkekonsten som man validerar med västerländska metoder. Man tar vara på sin tusenåriga klokskap på ett annat sätt, säger han.

HMT har utvecklat metoden Fourfactors, som ska hjälpa företag lansera produkter och varumärken med hälsofördelar. Bolaget har inga anställda, men ett tiotal konsulter och licenspartner runt om i världen. HMT har sedan tidigare en filial i London och huvudkontoret i Malmö.

Omsättningen var runt sex miljoner kronor 2017 i det brittiska bolaget. Det nya svenska bolaget beräknas omsätta samma belopp 2018. Ordförande är Rolf Bjerndell som har ett långt förflutet inom skånsk livsmedelsindustri, bland annat som ordförande för Oatly.

Magnus Erlandsson

Malmöbaserade konsultföretaget HMT, Healthy Marketing Team, specialiserade inom innovation och branding för nutritionsindustrin, etablerar filialen HMT Asia Pacific i Singapore. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.


  • Hänt i vecka 30

    Lite halvdana siffror rapporterades från Oatly, Swedencare och Alfa Laval i förra veckan. Men två av tre ser det som mellankvartal och räknar med att det tar sig under resten av året.

  • Dug siktar på 100 Mkr

    Hittills i år har potatisdrycksföretaget Dug presenterat en rad nya kunder, mångdubblat omsättningen och sett aktien rusa på First North. Vd Helene Nielsen siktar på nya kapitalstarka investerare och jämför med Oatly.

  • Opticept tar lån efter sur emission

    Opticept fyller på nytt på kassan för att kunna växa. Med en kommersiell expansion siktar bolaget på ett positivt kassaflöde. Men nu är det lån och inte riskkapital som gäller.

  • Han lämnar vd-stolen efter bara ett år

    I början av förra året lämnade Henrik Hjalmarsson vd-posten på fönsterbolaget Inwido i Malmö för samma roll på Optigroup i Mölndal. Nu lämnar han även det uppdraget, för att återvända till ett skånskt bolag.

  • Mölla säker hamn i tullkaoset

    När börserna fallit världen över har familjeföretaget Skåne-Möllans aktie tagit fart. Det är inte första gången som aktien går motvalls och vd Anders Persson har en teori om varför.

  • Dug lånar för att få upp farten

    Pengarna från emissionen i höstas räckte inte och nu tvingas potatisdrycksföretaget Dug fylla på med lån. Men 2025 ska bli året då försäljningen äntligen kommer i gång på allvar.

  • Fomo-effekt gav Re:meat övertecknad runda

    Investerarintresset var stort när köttodlingsbolaget Re:meat sökte nya pengar. Nu ska Sveriges första ”köttbryggeri” byggas i Lund.

  • Genombrott för spisbolaget

    Emerging Cooking Solutions, som arbetar för klimat- och hälsovänligare matlagning i Afrika får efter 14 år in sin första stora finansering. — Det har varit en sinnessjuk uthållighet, säger grundaren Per Löfberg.

  • Blockkedjor ska berätta om vinets resa

    Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.

  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.