torsdag 3 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Amazons textigenkänning ger nya tillämpningar för Mapillarys teknik

Malmöbolaget Mapillarys teknik för att samla in och automatiskt analysera bilder på vägnätet används redan av en rad amerikanska kommuner för att hålla koll på vilka vägskyltar som finns var. Framöver ska systemet även kunna kartlägga städernas parkeringsutrymme – tack vare IT-jätten Amazons textigenkänning.

Mapillary har sedan starten 2013 byggt upp en databas med över 350 miljoner bilder från världens alla hörn. Att automatiskt identifiera objekt i gatubilderna, som träd, lyktstolpar, bilar och olika skyltar, är det som de senaste åren lockat såväl investerare som kunder från fordonsindustrin, bland annat Volkswagen-gruppen. Men en av de tidigaste kunderna var staden Los Angeles, som istället använder tekniken för att underlätta inventeringen och underhållet av tusentals vägskyltar i kommunen.

Att kartlägga den tillgängliga kapaciteten av parkeringsplatser kräver dock att tekniken även måste kunna tolka parkeringsskyltar och det är här Amazon kommer in i bilden.

– Det finns några få företag som lagt väldigt mycket resurser på att göra bra textigenkänning och Amazon är ett av dem, säger Mapillarys vd Jan-Erik Solem.

Konkret innebär avtalet att Mapillary betalar IT-jätten för att få extrautrusta sitt system med Amazons textigenkänning. Det ska ge nya kunder till Mapillary bland amerikanska kommuner och trafikmyndigheter. Och parkeringsskyltar är bara första steget, uppger Jan-Erik Solem.

– På sikt kommer vi göra det på alla objekt där det kan finnas intressant text. Uppenbara kandidater är fasader på byggnader då man vill uppdatera platsdatabaser. Vad finns det på den här adressen, är det en butik, en frisör eller vad? Vi börjar med parkering och vi börjar i USA för att det är en ganska het marknad just nu, säger han till Rapidus.

Mapillarys nettoomsättning tog ett skutt under 2017, från nära noll till cirka 7 miljoner kronor. Enligt Jan Erik Solem har bolaget redan omsatt mer i år än under hela 2017. Då slutade resultatet på över 30 miljoner i förlust.

– Det kommer med största sannolikhet vara ett negativt resultat i år och troligtvis det mesta, om inte hela, 2019. Vi är i en expansionsfas och har precis tagit in riskkapital, så det ligger i planen, säger Jan-Erik Solem.

Det omskrivna Malmöbolaget sysselsätter i dag ett 40-tal anställda, med planen att bli runt 55 innan årsskiftet. Bland ägarna finns Atomico, Sequoia Capital och sedan i våras även BMW Ventures.

Erik Olausson

Malmöbolaget Mapillarys teknik för att samla in och automatiskt analysera bilder på vägnätet används redan av en rad amerikanska kommuner […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.