torsdag 16 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Amazons textigenkänning ger nya tillämpningar för Mapillarys teknik

Malmöbolaget Mapillarys teknik för att samla in och automatiskt analysera bilder på vägnätet används redan av en rad amerikanska kommuner för att hålla koll på vilka vägskyltar som finns var. Framöver ska systemet även kunna kartlägga städernas parkeringsutrymme – tack vare IT-jätten Amazons textigenkänning.

Mapillary har sedan starten 2013 byggt upp en databas med över 350 miljoner bilder från världens alla hörn. Att automatiskt identifiera objekt i gatubilderna, som träd, lyktstolpar, bilar och olika skyltar, är det som de senaste åren lockat såväl investerare som kunder från fordonsindustrin, bland annat Volkswagen-gruppen. Men en av de tidigaste kunderna var staden Los Angeles, som istället använder tekniken för att underlätta inventeringen och underhållet av tusentals vägskyltar i kommunen.

Att kartlägga den tillgängliga kapaciteten av parkeringsplatser kräver dock att tekniken även måste kunna tolka parkeringsskyltar och det är här Amazon kommer in i bilden.

– Det finns några få företag som lagt väldigt mycket resurser på att göra bra textigenkänning och Amazon är ett av dem, säger Mapillarys vd Jan-Erik Solem.

Konkret innebär avtalet att Mapillary betalar IT-jätten för att få extrautrusta sitt system med Amazons textigenkänning. Det ska ge nya kunder till Mapillary bland amerikanska kommuner och trafikmyndigheter. Och parkeringsskyltar är bara första steget, uppger Jan-Erik Solem.

– På sikt kommer vi göra det på alla objekt där det kan finnas intressant text. Uppenbara kandidater är fasader på byggnader då man vill uppdatera platsdatabaser. Vad finns det på den här adressen, är det en butik, en frisör eller vad? Vi börjar med parkering och vi börjar i USA för att det är en ganska het marknad just nu, säger han till Rapidus.

Mapillarys nettoomsättning tog ett skutt under 2017, från nära noll till cirka 7 miljoner kronor. Enligt Jan Erik Solem har bolaget redan omsatt mer i år än under hela 2017. Då slutade resultatet på över 30 miljoner i förlust.

– Det kommer med största sannolikhet vara ett negativt resultat i år och troligtvis det mesta, om inte hela, 2019. Vi är i en expansionsfas och har precis tagit in riskkapital, så det ligger i planen, säger Jan-Erik Solem.

Det omskrivna Malmöbolaget sysselsätter i dag ett 40-tal anställda, med planen att bli runt 55 innan årsskiftet. Bland ägarna finns Atomico, Sequoia Capital och sedan i våras även BMW Ventures.

Erik Olausson

Malmöbolaget Mapillarys teknik för att samla in och automatiskt analysera bilder på vägnätet används redan av en rad amerikanska kommuner […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen. 

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.