Malmöbolaget Mapillarys teknik för att samla in och automatiskt analysera bilder på vägnätet används redan av en rad amerikanska kommuner för att hålla koll på vilka vägskyltar som finns var. Framöver ska systemet även kunna kartlägga städernas parkeringsutrymme – tack vare IT-jätten Amazons textigenkänning.
Mapillary har sedan starten 2013 byggt upp en databas med över 350 miljoner bilder från världens alla hörn. Att automatiskt identifiera objekt i gatubilderna, som träd, lyktstolpar, bilar och olika skyltar, är det som de senaste åren lockat såväl investerare som kunder från fordonsindustrin, bland annat Volkswagen-gruppen. Men en av de tidigaste kunderna var staden Los Angeles, som istället använder tekniken för att underlätta inventeringen och underhållet av tusentals vägskyltar i kommunen.
Att kartlägga den tillgängliga kapaciteten av parkeringsplatser kräver dock att tekniken även måste kunna tolka parkeringsskyltar och det är här Amazon kommer in i bilden.
– Det finns några få företag som lagt väldigt mycket resurser på att göra bra textigenkänning och Amazon är ett av dem, säger Mapillarys vd Jan-Erik Solem.
Konkret innebär avtalet att Mapillary betalar IT-jätten för att få extrautrusta sitt system med Amazons textigenkänning. Det ska ge nya kunder till Mapillary bland amerikanska kommuner och trafikmyndigheter. Och parkeringsskyltar är bara första steget, uppger Jan-Erik Solem.
– På sikt kommer vi göra det på alla objekt där det kan finnas intressant text. Uppenbara kandidater är fasader på byggnader då man vill uppdatera platsdatabaser. Vad finns det på den här adressen, är det en butik, en frisör eller vad? Vi börjar med parkering och vi börjar i USA för att det är en ganska het marknad just nu, säger han till Rapidus.
Mapillarys nettoomsättning tog ett skutt under 2017, från nära noll till cirka 7 miljoner kronor. Enligt Jan Erik Solem har bolaget redan omsatt mer i år än under hela 2017. Då slutade resultatet på över 30 miljoner i förlust.
– Det kommer med största sannolikhet vara ett negativt resultat i år och troligtvis det mesta, om inte hela, 2019. Vi är i en expansionsfas och har precis tagit in riskkapital, så det ligger i planen, säger Jan-Erik Solem.
Det omskrivna Malmöbolaget sysselsätter i dag ett 40-tal anställda, med planen att bli runt 55 innan årsskiftet. Bland ägarna finns Atomico, Sequoia Capital och sedan i våras även BMW Ventures.
Erik Olausson