I höst lanserar Helsingborgsbaserade Ecolean sin lättviktsförpackning i USA. Bolagets förpackningssystem finns sedan tidigare i ett 30-tal länder med Kina, Pakistan och Ryssland som viktigaste marknader.
Ecolean närmar sig i rask takt en miljardomsättning, 2017 omsatte bolaget runt 900 miljoner kronor. Resultatet var fortfarande negativt men marknadschefen Anna Annerås räknar med att nå positivt resultat inom några år.
– Vår underliggande verksamhet är lönsam i dag men vi har valt en global expansionsstrategi med investeringar i nya säljkontor, fabriker och innovationer, säger hon till Rapidus.
Ecolean levererar förpackningsmaskiner och förpackningsmaterial för flytande livsmedel. Den patenterade konstruktionen består av en tunn film – lite mer än 0,1 millimeter tjock. Filmens är gjord av plast blandad med en tredjedel krita och är framtagen för att ha så låg miljöpåverkan som möjligt.
Nu ska Ecoleans förpackning lanseras i amerikanska livsmedelsbutiker. Det sker via Helsingborgsbolagets första amerikanska kund, som Anna Annerås inte vill namnge.
– USA är en stor marknad med hård konkurrens. Vi öppnade vårt kontor i Dallas för några år sedan, och har fått godkännande av vårt förpackningssystem från FDA, säger hon.
Ecoleans verksamhet började på Tetra Pak som ett projekt för att ta fram ett nytt förpackningsmaterial, och knoppades av 1996. Hans Rausing med familj tog över bolaget 2001. Efter lanseringen av den aseptiska fyllningsmaskinen för cirka tio år sedan har omsättningen ökat kraftigt, sedan 2013 med närmare 30 procent per år i genomsnitt, uppger Anna Annerås.
Nyligen presenterade Ecolean planerna på en ny fabrik i Landskrona som ska stå klar år 2020, en satsning på 250-300 miljoner kronor. Anläggningen kommer att sysselsätta runt 100 personer inom några år. I dag har bolaget sin produktion i Helsingborg och i Kina, med ytterligare en fabrik i Pakistan under uppbyggnad.
Ecolean har försäljningskontor i elva länder och har de senaste åren öppnat kontor i Malaysia, Indonesien, Japan, Sydkorea och Australien. Än sker dock ingen försäljning i Sverige. Koncernen har 400 anställda, varav 200 i Sverige.
Elisabet Ottosson