torsdag 25 juli 2024

inloggad som

Växande King gasar i Malmö

Blizzardägda spelbolaget King går som tåget, fjolårets omsättning ökade med 400 miljoner dollar. För Malmöstudion innebär det att man under året nyanställer ett trettiotal och förbereder ett nytt spelsläpp.

– Det är ingen hemlighet att vi jobbar med spel som inte är på marknaden ännu – det gör vi. Och det är en av anledningarna till att vi rekryterar så mycket just nu, säger Daniel Svärd, studiochef på King i Malmö, med erfarenhet från bland annat brittiska Betfair.

En annan anledning han hänvisar till är att intäkterna för King som helhet ökar. I årsredovisningen från amerikanska moderbolaget Activision Blizzard framgår det att omsättningen ökade med 400 miljoner dollar till två miljarder dollar i fjol.

Detta trots att man tappat omkring 60 miljoner aktiva spelare under 2017. Ökningen kan till stor del förklaras med en stigande försäljning inom mobilspelen. Dessutom räknas 2016 års omsättning först från uppköpet den 23 februari.

Vid studion i Malmö arbetar sedan några år tillbaka ett 80-tal anställda med att främst utveckla mobilspelen Pet Rescue Saga och Blossom Blast Saga. Innan året är slut ska den siffran upp i omkring 110, Daniel Svärd hoppas kunna rekrytera ett par medarbetare i veckan. Det handlar om alltifrån programmerare och speldesigners till affärs- och dataanalytiker.

Minst ett spelsläpp blir det från Stortorget i Malmö tidigast nästa år. Bolaget vill ännu inte ge fler detaljer, men i den globala årsredovisningen framgår att King-koncernen ska släppa ett nytt ”socialt casinospel” under 2018. Om det är Malmöstudions nya giv återstår att se.

King har förutom i Malmö också spelutveckling i Stockholm, London, Barcelona, Berlin, San Francisco och Seattle. Hur stor andel av omsättningen som Malmöstudion står för vill företaget inte uppge.

Felicia Frithiof

Blizzardägda spelbolaget King går som tåget, fjolårets omsättning ökade med 400 miljoner dollar. För Malmöstudion innebär det att man under […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.