Nystartade Nordic Scaleups har landat sin första internationella partner i rådgivnings- och revisionskoncernen BDO som ska finansiera delar av Lundabolagets försäljningsprogram.
Förra året kunde Rapidus rapportera att Lundabaserade konsultbolaget Adsensus knoppat av sitt försäljningsprogram för uppstartsbolag. Det är ett program som ska hjälpa nystartade bolag att framgångsrikt komma igång med försäljningen.
– För många startups är det den största utmaningen och det kräver mycket från dem i tid och resurser. Man måste till exempel ha tydliga mål och förändra sitt beteendemönster för att det ska fungera långsiktigt, säger Rasmus Nervall, vd och delägare på Nordic Scaleups.
Hittills har omkring 85 bolag genomgått programmet, uppger han. Det rör sig om bland andra parkeringsappen Parkster från Lund, Malmöbolaget Studybee och Lundabaserade hälsoföretaget Actimate.
BDO omsätter globalt mer än 8 miljarder dollar och har 67.000 anställda, fördelade på 1400 kontor i omkring 160 länder. Hur mycket pengar koncernen sponsrar med är Rasmus Nervall förtegen om, men han tror att summan kommer ha en synbar effekt på verksamheten. Inte minst om det inspirerar andra bolag att sluta liknande partnerskapsavtal.
– De får varumärkesexponering och framför allt chansen att skapa ett brett kontaktnät bland nya innovationsbolag i Öresundsregionen. Och samtidigt möjliggör deras sponsring att fler startups kan gå programmet till ett subventionerat pris, säger Rasmus Nervall.
Nordic Scaleups är ett helägt dotterbolag till Adsensus som i sin tur ägs av sju medarbetare, däribland bolagets vd Hugo Wennberg och Rasmus Nervall. Adsensus grundades 2004 och har i dag kontor i Köpenhamn och Stockholm, vid sidan av huvudkontoret i Lund.
Emiliano Strauss