fredag 16 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Microsoft blir återförsäljare för kommunikationsramverk från Malmö

|  ,
|  

Incentive, med bas i Los Angeles och utvecklingsavdelning i Malmö, har nyligen ingått ett samarbetsavtal med Microsoft. Incentives nya varumärke Weavy lanserades i november 2017 och nu står det klart att Microsoft blir deras första återförsäljare.

Incentive grundades 2008 i Malmö av vd:n Rickard Hansson. Produkten var en social internkommunikation för företag och myndigheter som skulle vara säkrare och smidigare än befintliga alternativ på marknaden. För två år sedan hade bolaget runt 120 betalande kunder, men tillväxten nådde inte upp till förväntningarna, enligt Incentives Rickard Hansson.

– Vi kom på att lösningen var en plattform som borde bäddas in i det verktyg som företaget redan använder, istället för att de skulle köpa till ett nytt verktyg, säger Rickard Hansson.

Förra året inledde Incentive ett pilotprojekt tillsammans med Microsoft for Startups i Seattle. Det ledde fram till slutprodukten Weavy, som smyglanserades via Incentives hemsida i slutet av 2017. Microsoft hade under tiden bestämt sig för att ha med kommunikationsramverket som en del av sitt produktutbud.

– Microsoft har själva utbildat sina säljare i Weavy. Vi får 100 procent av intäkten och sedan får återförsäljarna sin provision av Microsoft ovanpå det. Det är mig veterligen första gången Microsoft erbjuder provision vid en tredjepartslösning, så de verkar angelägna om att få ut vår tjänst, säger Rickard Hansson.

Nystarten för Incentive har inneburit att man gått från två till tio anställda i Los Angeles på knappt ett halvår. På utvecklingskontoret i Malmö är man fem personer som tidigare, men Rickard Hansson räknar med att behöva rekrytera fler även i Sverige i år.

2016 var Incentives omsättning 12,5 miljoner kronor och 2017 hamnade i samma härad enligt Rickard Hansson. 2016 gjorde bolaget en vinst på en knapp miljon kronor men 2017 halkade det ner på röda siffror.

Magnus Erlandsson

Incentive, med bas i Los Angeles och utvecklingsavdelning i Malmö, har nyligen ingått ett samarbetsavtal med Microsoft. Incentives nya varumärke […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Det råder investeringsstopp i life science”

    Svenska entreprenörer inom life science är för dåliga på att pitcha. Danskarna är mycket bättre. Det sa två föredragshållare på torsdagen vid ett stort seminarium i Lund. Här följer fler misstag som bolagen gör.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.


  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.