Incentive, med bas i Los Angeles och utvecklingsavdelning i Malmö, har nyligen ingått ett samarbetsavtal med Microsoft. Incentives nya varumärke Weavy lanserades i november 2017 och nu står det klart att Microsoft blir deras första återförsäljare.
Incentive grundades 2008 i Malmö av vd:n Rickard Hansson. Produkten var en social internkommunikation för företag och myndigheter som skulle vara säkrare och smidigare än befintliga alternativ på marknaden. För två år sedan hade bolaget runt 120 betalande kunder, men tillväxten nådde inte upp till förväntningarna, enligt Incentives Rickard Hansson.
– Vi kom på att lösningen var en plattform som borde bäddas in i det verktyg som företaget redan använder, istället för att de skulle köpa till ett nytt verktyg, säger Rickard Hansson.
Förra året inledde Incentive ett pilotprojekt tillsammans med Microsoft for Startups i Seattle. Det ledde fram till slutprodukten Weavy, som smyglanserades via Incentives hemsida i slutet av 2017. Microsoft hade under tiden bestämt sig för att ha med kommunikationsramverket som en del av sitt produktutbud.
– Microsoft har själva utbildat sina säljare i Weavy. Vi får 100 procent av intäkten och sedan får återförsäljarna sin provision av Microsoft ovanpå det. Det är mig veterligen första gången Microsoft erbjuder provision vid en tredjepartslösning, så de verkar angelägna om att få ut vår tjänst, säger Rickard Hansson.
Nystarten för Incentive har inneburit att man gått från två till tio anställda i Los Angeles på knappt ett halvår. På utvecklingskontoret i Malmö är man fem personer som tidigare, men Rickard Hansson räknar med att behöva rekrytera fler även i Sverige i år.
2016 var Incentives omsättning 12,5 miljoner kronor och 2017 hamnade i samma härad enligt Rickard Hansson. 2016 gjorde bolaget en vinst på en knapp miljon kronor men 2017 halkade det ner på röda siffror.
Magnus Erlandsson