onsdag 2 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Microsoft blir återförsäljare för kommunikationsramverk från Malmö

|  ,
|  

Incentive, med bas i Los Angeles och utvecklingsavdelning i Malmö, har nyligen ingått ett samarbetsavtal med Microsoft. Incentives nya varumärke Weavy lanserades i november 2017 och nu står det klart att Microsoft blir deras första återförsäljare.

Incentive grundades 2008 i Malmö av vd:n Rickard Hansson. Produkten var en social internkommunikation för företag och myndigheter som skulle vara säkrare och smidigare än befintliga alternativ på marknaden. För två år sedan hade bolaget runt 120 betalande kunder, men tillväxten nådde inte upp till förväntningarna, enligt Incentives Rickard Hansson.

– Vi kom på att lösningen var en plattform som borde bäddas in i det verktyg som företaget redan använder, istället för att de skulle köpa till ett nytt verktyg, säger Rickard Hansson.

Förra året inledde Incentive ett pilotprojekt tillsammans med Microsoft for Startups i Seattle. Det ledde fram till slutprodukten Weavy, som smyglanserades via Incentives hemsida i slutet av 2017. Microsoft hade under tiden bestämt sig för att ha med kommunikationsramverket som en del av sitt produktutbud.

– Microsoft har själva utbildat sina säljare i Weavy. Vi får 100 procent av intäkten och sedan får återförsäljarna sin provision av Microsoft ovanpå det. Det är mig veterligen första gången Microsoft erbjuder provision vid en tredjepartslösning, så de verkar angelägna om att få ut vår tjänst, säger Rickard Hansson.

Nystarten för Incentive har inneburit att man gått från två till tio anställda i Los Angeles på knappt ett halvår. På utvecklingskontoret i Malmö är man fem personer som tidigare, men Rickard Hansson räknar med att behöva rekrytera fler även i Sverige i år.

2016 var Incentives omsättning 12,5 miljoner kronor och 2017 hamnade i samma härad enligt Rickard Hansson. 2016 gjorde bolaget en vinst på en knapp miljon kronor men 2017 halkade det ner på röda siffror.

Magnus Erlandsson

Incentive, med bas i Los Angeles och utvecklingsavdelning i Malmö, har nyligen ingått ett samarbetsavtal med Microsoft. Incentives nya varumärke […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Slutet är kommet för Lundabolaget

    Först var det Tendo, sedan Wnt Research. Nu avvecklas ytterligare ett noterat skånskt life science-bolag som blir uppköpt via ett omvänt förvärv där de enda tillgångarna är en börsplats och en samling aktieägare.

  • Inarea lyfter blicken mot taket

    Golvläggningskoncernen Inarea fortsätter serieförvärva, denna gång en undertaksmontör. Det innebär ett avsteg från ursprungstanken att konsolidera golvbranschen. Vd Rikard Fransson drar fördel av att ha ett starkt kassaflöde i en svag marknad.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.


  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.