Medan Malmöbaserade patentbyrån Awapatent fortsätter växa är det desto tuffare för systerbolaget Awa Ipro. Tomas Tourunidis, vd för Awa Ipro, lämnar nu koncernen och resterande verksamhet samordnas med Awapatents nya affärsområde Awa Innovation.
Awa Ipro startades 2012 med idén att hjälpa bolag hitta nya sätt att kommersialisera sina innovationer, exempelvis genom att Awa Ipro ingår partnerskap för att dela både risker och vinster med kunderna. Bland annat har Awa Ipro haft uppdrag för såväl Telia som SKF om att försöka sälja hundratals överblivna patent från storbolagen.
Det har dock visat sig tufft att få verksamheten att lyfta och moderbolaget har tvingats hålla Awa Ipro under armarna med återkommande koncernbidrag. 2016 handlade det om 1,7 miljoner kronor. Awapatents koncernchef Magnus Hallin pekar på ändrad lagstiftning och rättspraxis i USA, som bland annat gjort det lättare att ifrågasätta giltigheten av ett patent.
– Det har gjort att hela marknaden för patenttransaktioner försämrats, säger han till Rapidus.
För något år sedan sysselsatte Awa Ipro sex anställda, i dag finns ett par personer kvar. Samtidigt växer Awapatents kärnverksamhet. Enligt Magnus Hallin ökade intäkterna under 2017 med sex procent till 659 miljoner kronor. Även resultatet ökade något, uppger han, trots att Awapatent plöjt ned tio miljoner i satsningen på att bygga upp de nya affärsområdena Awa Strategy och Awa Innovation.
I dag sysselsätter affärsområdena en handfull anställda var. Medan Awa Strategy, inriktat på strategirådgivning kopplat till immateriella rättigheter, i första hand vänder sig till storbolag har Awa Innovation fokus på små och medelstora företag. I Awa Innovation ingår exempelvis PatAlert, en ny webbtjänst för att hålla kolla på konkurrenterna och deras IP-rättigheter som Rapidus berättat om tidigare.
Awapatent är personalägt. Byrån har runt 300 anställda vid en rad kontor i Sverige samt vid utlandsfilialer i Danmark, Tyskland och Kina.
Erik Olausson