måndag 19 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Lansering i Kina nästa för Oatly

Med etablering av ett kinesiskt dotterbolag och global lansering av sina havremjölksprodukter ökade Oatly sin nettoomsättning med 35 procent förra året, till 645 miljoner kronor. Malmöbolaget räknar med att omsätta närmare en miljard kronor i år, uppger vd Toni Petersson för Rapidus.

– Det har varit en enorm efterfrågan. Vi har varit tvungna att kapa leveranser till en del länder för att klara av att förse våra nyckelmarknader, vilka är Storbritannien, Finland och Holland, utöver Sverige där vi har nära hälften av vår försäljning. Vi har funnits länge på dessa marknader men får nu utväxling på arbetet, säger Toni Petersson.

Oatly har inte kunnat leverera mot efterfrågan. Landskronafabriken byggs ut och ska börja tas i drift under slutet av året och vara uppe i full produktionskapacitet – 100 miljoner liter per år, en fördubbling jämfört med tidigare – under 2019. Oatly investerar nästan en halv miljard kronor i fabriken i Landskrona fram till 2020.

Förra året etablerade Oatly de första egna organisationerna utomlands och bolaget har nu över 40 personer anställda i London, Berlin, New York, Hong Kong och Shanghai. Dotterbolaget i Kina bildades under 2017, efter ägarskiftet i slutet av 2016 då ett joint venture-bolag bildat av Verlinvest och kinesiska dagligvarujätten China Resources klev in som minoritetsägare.

– I USA lanserades vår baristaprodukt förra året vilket gick jättebra, och i år ska vi nå butikerna med våra produkter. I Kina kommer vi att börja lansera våra produkter i år, säger Toni Petersson.

I Sverige har Oatly runt 160 anställda. Huvudkontoret finns i Malmö och produktionen och utveckling nära Landskrona.

Bolaget grundades 1992. Tekniken för att producera livsmedlen, som ersätter mejeriprodukter, knoppades av från Lunds universitet av Rickard Öste. Bland övriga ägare finns Industrifonden, Pågengruppen, Östersjöstiftelsen, Verlinvest och China Resources.

Oatly har tidigare haft ett dotterbolag i Hong Kong som avvecklades 2015. Då var planen att bygga en fabrik i landet, men resurserna fanns inte.

Elisabet Ottosson

Med etablering av ett kinesiskt dotterbolag och global lansering av sina havremjölksprodukter ökade Oatly sin nettoomsättning med 35 procent förra året, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Iskallt USA gör Europa hetare

    Donald Trumps krumbukter leder till både framgång och bakslag för svenska företag.
    Medan Klang Ai maxar tillväxten i Europa, är det i vissa fall tvärstopp för företag som redan hunnit över Atlanten.

  • Ledningen lämnar Prostalund

    I förra veckan meddelade Prostalund att en planerad avyttring inte blev av, och därmed var likviditetskrisen ett faktum. På måndagen kom beskedet att både vd och ordförande lämnar med omedelbar verkan.

  • Emissionsfiasko – Nanoecho tvingas tvärnita

    Nästan ingen gick med i Lundabolaget Nanoechos emissionsrunda. Nu pausar bolaget sina kliniska studier och aktien dyker till nya bottennivåer. – Vi ångrar inte att vi gick till börsen i fjol, säger vd Linda Persson.