torsdag 21 november 2024

inloggad som

Lansering i Kina nästa för Oatly

Med etablering av ett kinesiskt dotterbolag och global lansering av sina havremjölksprodukter ökade Oatly sin nettoomsättning med 35 procent förra året, till 645 miljoner kronor. Malmöbolaget räknar med att omsätta närmare en miljard kronor i år, uppger vd Toni Petersson för Rapidus.

– Det har varit en enorm efterfrågan. Vi har varit tvungna att kapa leveranser till en del länder för att klara av att förse våra nyckelmarknader, vilka är Storbritannien, Finland och Holland, utöver Sverige där vi har nära hälften av vår försäljning. Vi har funnits länge på dessa marknader men får nu utväxling på arbetet, säger Toni Petersson.

Oatly har inte kunnat leverera mot efterfrågan. Landskronafabriken byggs ut och ska börja tas i drift under slutet av året och vara uppe i full produktionskapacitet – 100 miljoner liter per år, en fördubbling jämfört med tidigare – under 2019. Oatly investerar nästan en halv miljard kronor i fabriken i Landskrona fram till 2020.

Förra året etablerade Oatly de första egna organisationerna utomlands och bolaget har nu över 40 personer anställda i London, Berlin, New York, Hong Kong och Shanghai. Dotterbolaget i Kina bildades under 2017, efter ägarskiftet i slutet av 2016 då ett joint venture-bolag bildat av Verlinvest och kinesiska dagligvarujätten China Resources klev in som minoritetsägare.

– I USA lanserades vår baristaprodukt förra året vilket gick jättebra, och i år ska vi nå butikerna med våra produkter. I Kina kommer vi att börja lansera våra produkter i år, säger Toni Petersson.

I Sverige har Oatly runt 160 anställda. Huvudkontoret finns i Malmö och produktionen och utveckling nära Landskrona.

Bolaget grundades 1992. Tekniken för att producera livsmedlen, som ersätter mejeriprodukter, knoppades av från Lunds universitet av Rickard Öste. Bland övriga ägare finns Industrifonden, Pågengruppen, Östersjöstiftelsen, Verlinvest och China Resources.

Oatly har tidigare haft ett dotterbolag i Hong Kong som avvecklades 2015. Då var planen att bygga en fabrik i landet, men resurserna fanns inte.

Elisabet Ottosson

Med etablering av ett kinesiskt dotterbolag och global lansering av sina havremjölksprodukter ökade Oatly sin nettoomsättning med 35 procent förra året, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Rapporter vecka 30

    Skånes största börsbolag Alfa Laval redovisade i förra veckan sitt andra kvartal. Det är den främsta fingervisning om vart konjunkturen är på väg som vi får från ett skånskt bolag. Här ser du hur det gick.

  • Näringslivstoppar letar talang i Rosengård

    I dag besöker Lars Strannegård, rektor för Handelshögskolan i Stockholm och näringslivsprofilen Daniel Sachs Rosengård i Malmö. Målet är att bredda rekryteringen till högre studier och näringsliv genom att inspirera studiemotiverade ungdomar från utsatta områden.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.