På affärstidningen Forbes lista för 2018 över framgångsrika personer under 30 finns Mattis Curth med. Han är vd för bolaget Artland, som på bara några år har växt till 16 anställda i Köpenhamn och nu är på väg till Sverige med sin konst-app.
Artlands app är tänkt att bli för konstvärlden vad Airbnb är för hotellmarknaden eller Amazon för e-handeln. Gallerier och professionella konsthandlare kan ladda upp konstverk till salu och köpa av varandra online. Verken kan exempelvis sorteras efter pris.
Hittills har Artland finansierats av privata investerare. Målet är att nå en global publik med appen och den svenska marknaden står närmast på tur, uppger Mattis Curth för Rapidus.
– Vi har goda erfarenheter från Köpenhamn, Oslo och Amsterdam, där vi byggt en marknad genom samarbeten med gallerier. Det kommer vi göra i Sverige under 2018. Vi börjar i Stockholm och utvecklar det därifrån. Förberedelserna börjar nästa månad, säger Mattis Curth.
Han startade Artland tillsammans med sin bror Jeppe Curth i samband med ett studentarbete inom företagsinnovation. I dag har appen 13.000 användare och 75 anknutna gallerier. Målet för 2018 är 100.000 användare och 300 gallerier. Intäkterna får Artland genom abonnemangsavgifter från gallerierna.
– Men vi tittar även på andra affärsmodeller. Exempelvis är försäkringsbolag intresserade av att erbjuda försäkringar till konstsamlare, säger Mattis Curth.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø