fredag 25 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

First Hotels testar Malmöteknik för att charma kunderna

För knappt ett år sedan startade skåningarna Johan Hammer och Niklas Pettersson ett nytt bolag kring idén att digitalisera det personliga mottagandet i hotellreceptionen. De första kunderna har just hoppat på – och bland dem finns hotell i den rikstäckande kedjan First Hotels.

Under varumärket Instaroom används duons teknik i dag av ett 20-tal hotell i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Tjeckien. Johan Hammer beskriver själv Instaroom som en ”conciergeplattform”. Tanken är att få gästerna på kroken direkt på hotellens hemsidor, innan de bokar via större aktörer som Hotels.com eller Expidia – som tar betalt för att förmedla gästbokningar.

I första rundan handlar det om en widget, en insticksmodul till en webbsida, som ger besökarna en möjlighet att chatta direkt med hotellpersonalen.

– Det är framförallt för de som har komplicerade bokningar, för stora familjer eller konferenser, säger Johan Hammer till Rapidus.

Både han och medgrundaren Niklas Pettersson har sin bakgrund i hotellbranschen. Formellt bedrivs verksamheten i Malmö-registrerade bolaget IRDTravel, men huvudparten av det sex personer starka manskapet sitter i Berlin. Teknikutvecklingen leds dock från Malmö, av Johan Hammer. Och nästa steg är att automatisera större delar av chattfunktionen.

– Det ska fortfarande vara ett personligt tilltal men om ett år hoppas jag att 80 procent av konversationen sker med hjälp av artificiell intelligens för att avlasta arbetsbördan för hotellpersonalen, säger Johan Hammer.

Instaroom är långt ifrån den enda chattfunktionen för kundservice på marknaden. I Lund finns exempelvis bolaget Bookboost som även de riktar in sig på hotellbranschen, men enligt Johan Hammer är det fortfarande ganska ovanligt.

Intäkter får IRDTravel genom abonnemangsavgifter från de hotell som nu börjat använda tekniken. Instaroom har hittills finansierats av en mindre grupp affärsänglar från Sverige, Norge och Asien, uppger Johan Hammer utan att vilja ge fler detaljer.

Erik Olausson

För knappt ett år sedan startade skåningarna Johan Hammer och Niklas Pettersson ett nytt bolag kring idén att digitalisera det […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.