För knappt ett år sedan startade skåningarna Johan Hammer och Niklas Pettersson ett nytt bolag kring idén att digitalisera det personliga mottagandet i hotellreceptionen. De första kunderna har just hoppat på – och bland dem finns hotell i den rikstäckande kedjan First Hotels.
Under varumärket Instaroom används duons teknik i dag av ett 20-tal hotell i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Tjeckien. Johan Hammer beskriver själv Instaroom som en ”conciergeplattform”. Tanken är att få gästerna på kroken direkt på hotellens hemsidor, innan de bokar via större aktörer som Hotels.com eller Expidia – som tar betalt för att förmedla gästbokningar.
I första rundan handlar det om en widget, en insticksmodul till en webbsida, som ger besökarna en möjlighet att chatta direkt med hotellpersonalen.
– Det är framförallt för de som har komplicerade bokningar, för stora familjer eller konferenser, säger Johan Hammer till Rapidus.
Både han och medgrundaren Niklas Pettersson har sin bakgrund i hotellbranschen. Formellt bedrivs verksamheten i Malmö-registrerade bolaget IRDTravel, men huvudparten av det sex personer starka manskapet sitter i Berlin. Teknikutvecklingen leds dock från Malmö, av Johan Hammer. Och nästa steg är att automatisera större delar av chattfunktionen.
– Det ska fortfarande vara ett personligt tilltal men om ett år hoppas jag att 80 procent av konversationen sker med hjälp av artificiell intelligens för att avlasta arbetsbördan för hotellpersonalen, säger Johan Hammer.
Instaroom är långt ifrån den enda chattfunktionen för kundservice på marknaden. I Lund finns exempelvis bolaget Bookboost som även de riktar in sig på hotellbranschen, men enligt Johan Hammer är det fortfarande ganska ovanligt.
Intäkter får IRDTravel genom abonnemangsavgifter från de hotell som nu börjat använda tekniken. Instaroom har hittills finansierats av en mindre grupp affärsänglar från Sverige, Norge och Asien, uppger Johan Hammer utan att vilja ge fler detaljer.
Erik Olausson