torsdag 30 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

First Hotels testar Malmöteknik för att charma kunderna

För knappt ett år sedan startade skåningarna Johan Hammer och Niklas Pettersson ett nytt bolag kring idén att digitalisera det personliga mottagandet i hotellreceptionen. De första kunderna har just hoppat på – och bland dem finns hotell i den rikstäckande kedjan First Hotels.

Under varumärket Instaroom används duons teknik i dag av ett 20-tal hotell i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Tjeckien. Johan Hammer beskriver själv Instaroom som en ”conciergeplattform”. Tanken är att få gästerna på kroken direkt på hotellens hemsidor, innan de bokar via större aktörer som Hotels.com eller Expidia – som tar betalt för att förmedla gästbokningar.

I första rundan handlar det om en widget, en insticksmodul till en webbsida, som ger besökarna en möjlighet att chatta direkt med hotellpersonalen.

– Det är framförallt för de som har komplicerade bokningar, för stora familjer eller konferenser, säger Johan Hammer till Rapidus.

Både han och medgrundaren Niklas Pettersson har sin bakgrund i hotellbranschen. Formellt bedrivs verksamheten i Malmö-registrerade bolaget IRDTravel, men huvudparten av det sex personer starka manskapet sitter i Berlin. Teknikutvecklingen leds dock från Malmö, av Johan Hammer. Och nästa steg är att automatisera större delar av chattfunktionen.

– Det ska fortfarande vara ett personligt tilltal men om ett år hoppas jag att 80 procent av konversationen sker med hjälp av artificiell intelligens för att avlasta arbetsbördan för hotellpersonalen, säger Johan Hammer.

Instaroom är långt ifrån den enda chattfunktionen för kundservice på marknaden. I Lund finns exempelvis bolaget Bookboost som även de riktar in sig på hotellbranschen, men enligt Johan Hammer är det fortfarande ganska ovanligt.

Intäkter får IRDTravel genom abonnemangsavgifter från de hotell som nu börjat använda tekniken. Instaroom har hittills finansierats av en mindre grupp affärsänglar från Sverige, Norge och Asien, uppger Johan Hammer utan att vilja ge fler detaljer.

Erik Olausson

För knappt ett år sedan startade skåningarna Johan Hammer och Niklas Pettersson ett nytt bolag kring idén att digitalisera det […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Alfa Laval trefaldigar innovation i Lund

    Först var det Tetra Pak med innovationscentret Biotech Heights. Nu investerar Alfa Laval i ytterligare ett i Lund. Rapidus var på plats när det ceremoniella första spadtaget togs på onsdagen.

  • Lämnade tv-jobbet för mammaträning

    Gravida vet inte alltid hur eller vad de får träna under graviditeten. Det tog tv-reportern Isabel Boltenstern fasta på och startade appen Mammaträning som guidar svenska kvinnor både före och efter att de föder barn. Nu ska appen ut i världen.

  • ”Ännu ett skitkvartal”

    ”Det känns som att jag skrivit samma vd-ord flera kvartal i rad nu, att nu är det dåligt men snart blir det bätrre”. Det säger Oscar Ahlgren, vd för finansrådgivaren Västra Hamnen Corporate Finance. Vändningen låter helt enkelt dröja på sig.


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.