torsdag 21 november 2024

inloggad som

Spiideo plockar första kunderna i Kina och USA

Efter kapitalinjektionen på nio miljoner kronor i somras har Spiideo tagit sina första kliv utanför Europa. Under hösten har Malmöbolaget plockat kunder bland fotbollsklubbar i såväl USA som Kina.

Även portugisiska storklubben Benfica använder numera Spiideos mjukvara för att styra uppsatta Axis-kameror, sy ihop vyerna från flera kameror och hantera videoklippen från matcher och träningar.

Totalt finns Spiideos teknik installerad på närmare 80 fotbollsplaner, hockeyrinkar och handbollsarenor, uppger försäljningschefen Fredrik Ademar. Hälften av dem finns i Norden, där Spiideo har avtal med Allsvenskan och Superettan i Sverige, samt Norsk Toppfotball.

I såväl USA som Kina är det lokala distributörer som sköter försäljningen och installationerna.

– Kina är spännande, de satsar mycket på fotboll och har flera klubbar som omsätter lika mycket som de Europeiska storklubbarna. Kina kommer också bli vårt nav för hela Asien, säger Fredrik Ademar.

Spiideo sysselsätter ett tiotal anställda. Bolaget omsatte 1,8 miljoner kronor under 2016, en siffra som dubblades under 2017 uppger vd Patrik Olsson.

Bland Spiideos ägare finns LMK, Almi Invest och sedan i somras Jan Swedin och Johan Henckel, med en gemensam bakgrund från IT Gården i Landskrona och Helsingborgsbolaget Inyett.

Erik Olausson

Efter kapitalinjektionen på nio miljoner kronor i somras har Spiideo tagit sina första kliv utanför Europa. Under hösten har Malmöbolaget […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.