… marknadschef för Sonys avdelning IoT Business Group Europe, som slutit ett samarbetsavtal med nybakade Arjo-koncernen i Malmö. Under våren ska Arjo börja sälja Sony Mobiles nya system för spårning av medicinsk utrustning, till sjukhus i USA och Storbritannien.
Varför tar ni hjälp av Arjo?
– Vi har teknisk kompetens och lång erfarenhet av att utveckla användarvänliga produkter, men inte till denna bransch. Vi har inte jobbat med hälsobolag tidigare, där har Arjo en helt annan räckvidd. Vi kommer hålla väldigt tät dialog med Arjo för att optimera produkten.
Räknar ni med att sälja fler Sony-produkter via Arjo framöver?
– Det förekommer diskussioner om hur vi ska fortsätta samarbetet. Mer kan jag inte säga.
Rapidus har tidigare skrivit om Otii, ett annat projekt inom IoT Business Group, kring hård- och mjukvara för att mäta strömförbrukningen i uppkopplade prylar redan under utvecklingen. Hur går det projektet?
– Det är kommersiellt och vi säljer för glatta livet, just nu mest via nätet.
Raggar ni fler försäljningspartners, utöver Arjo?
– Ja, Arjo är ett av flera samarbeten vi har på gång.
I sin första bokslutskommuniké som självständigt bolag redovisade medicinteknikkoncernen Arjo i dag en nettoomsättning på 7,7 miljarder kronor, 1,5 procent lägre än 2016. Arjo har knappt 6.000 anställda och huvudkontoret i Malmö.
Erik Olausson