torsdag 25 juli 2024

inloggad som

Fyra snabba till Lisa Lessing på Sony Mobile…

|  ,
|  

… marknadschef för Sonys avdelning IoT Business Group Europe, som slutit ett samarbetsavtal med nybakade Arjo-koncernen i Malmö. Under våren ska Arjo börja sälja Sony Mobiles nya system för spårning av medicinsk utrustning, till sjukhus i USA och Storbritannien.

Varför tar ni hjälp av Arjo?

– Vi har teknisk kompetens och lång erfarenhet av att utveckla användarvänliga produkter, men inte till denna bransch. Vi har inte jobbat med hälsobolag tidigare, där har Arjo en helt annan räckvidd. Vi kommer hålla väldigt tät dialog med Arjo för att optimera produkten.

Räknar ni med att sälja fler Sony-produkter via Arjo framöver?

– Det förekommer diskussioner om hur vi ska fortsätta samarbetet. Mer kan jag inte säga.

Rapidus har tidigare skrivit om Otii, ett annat projekt inom IoT Business Group, kring hård- och mjukvara för att mäta strömförbrukningen i uppkopplade prylar redan under utvecklingen. Hur går det projektet?

– Det är kommersiellt och vi säljer för glatta livet, just nu mest via nätet.

Raggar ni fler försäljningspartners, utöver Arjo?

– Ja, Arjo är ett av flera samarbeten vi har på gång.

I sin första bokslutskommuniké som självständigt bolag redovisade medicinteknikkoncernen Arjo i dag en nettoomsättning på 7,7 miljarder kronor, 1,5 procent lägre än 2016. Arjo har knappt 6.000 anställda och huvudkontoret i Malmö.

Erik Olausson

… marknadschef för Sonys avdelning IoT Business Group Europe, som slutit ett samarbetsavtal med nybakade Arjo-koncernen i Malmö. Under våren ska […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.