onsdag 2 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Scaladogrundare värvar Lundalogik-chefer till nytt avknoppningsbolag

Scaladogrundaren Pierre Elzoukis mjukvarubolag Raviteq har knoppat av en del av verksamheten i det nystartade bolaget AdRapid. Det handlar om en tjänst som ska automatisera annonsproduktion av banners, video och stillbilder.

Tjänsten har utvecklats sedan 2014 och genomgått flera lyckade pilotstudier, uppger Pierre Elzouki.

– Även om man har talat om automation och digitalisering i tiotals år har den stora massan av företag och individer nu börjat på allvar agera och bygga om sina arbetsflöden, säger han till Rapidus.

Företag och organisationer ska med hjälp av tjänsten kunna massproducera annonser. Genom att kunden fyller i ett formulär och väljer grafiska premisser ska verktyget på några minuter skapa video-klipp, bilder och banner-annonser i önskade storlekar. AdRapid riktar sig inte direkt till annonsörer utan till aktörer som samlar annonsplatser. Målet är att komma igång med försäljningen under året och sysselsätta minst tio personer till nästa år.

I dagsläget sysselsätter bolaget sex personer som anlitats på konsultbasis. Och till sin styrelse har AdRapid värvat några tunga namn, till exempel Lundalogiks tidigare vd Joakim Bengtsson och nuvarande vice-vd Lars Andersson.

Genom investmentbolaget Elzouki Invest är Pierre Elzouki AdRapids enda ägare. Under våren planerar bolaget att genomföra en finansieringsrunda. Ideonbaserade Raviteq har i senaste bokslutet, för 2016, en redovisad nettoomsättning på drygt 100.000 kronor.

 

Emiliano Strauss

Scaladogrundaren Pierre Elzoukis mjukvarubolag Raviteq har knoppat av en del av verksamheten i det nystartade bolaget AdRapid. Det handlar om […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Slutet är kommet för Lundabolaget

    Först var det Tendo, sedan Wnt Research. Nu avvecklas ytterligare ett noterat skånskt life science-bolag som blir uppköpt via ett omvänt förvärv där de enda tillgångarna är en börsplats och en samling aktieägare.

  • Inarea lyfter blicken mot taket

    Golvläggningskoncernen Inarea fortsätter serieförvärva, denna gång en undertaksmontör. Det innebär ett avsteg från ursprungstanken att konsolidera golvbranschen. Vd Rikard Fransson drar fördel av att ha ett starkt kassaflöde i en svag marknad.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.


  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.