Scaladogrundaren Pierre Elzoukis mjukvarubolag Raviteq har knoppat av en del av verksamheten i det nystartade bolaget AdRapid. Det handlar om en tjänst som ska automatisera annonsproduktion av banners, video och stillbilder.
Tjänsten har utvecklats sedan 2014 och genomgått flera lyckade pilotstudier, uppger Pierre Elzouki.
– Även om man har talat om automation och digitalisering i tiotals år har den stora massan av företag och individer nu börjat på allvar agera och bygga om sina arbetsflöden, säger han till Rapidus.
Företag och organisationer ska med hjälp av tjänsten kunna massproducera annonser. Genom att kunden fyller i ett formulär och väljer grafiska premisser ska verktyget på några minuter skapa video-klipp, bilder och banner-annonser i önskade storlekar. AdRapid riktar sig inte direkt till annonsörer utan till aktörer som samlar annonsplatser. Målet är att komma igång med försäljningen under året och sysselsätta minst tio personer till nästa år.
I dagsläget sysselsätter bolaget sex personer som anlitats på konsultbasis. Och till sin styrelse har AdRapid värvat några tunga namn, till exempel Lundalogiks tidigare vd Joakim Bengtsson och nuvarande vice-vd Lars Andersson.
Genom investmentbolaget Elzouki Invest är Pierre Elzouki AdRapids enda ägare. Under våren planerar bolaget att genomföra en finansieringsrunda. Ideonbaserade Raviteq har i senaste bokslutet, för 2016, en redovisad nettoomsättning på drygt 100.000 kronor.
Emiliano Strauss