torsdag 25 juli 2024

inloggad som

Skånska småföretag får rekordstort exportstöd

I början av veckan fick Region Skåne klart med 20 miljoner kronor i internationaliserings- och digitaliseringsstöd åt små- och medelstora företag. Det är Tillväxtverket som ger pengarna till Region Skåne som sedan fördelar dem till skånska bolag.

– Ytterst handlar det om att vi har många företag i den här storleken i Skåne som är ivriga och vill växa och kan använda pengarna till att konkret komma igång med att utveckla företaget internationellt eller digitalt, säger Jennika Gill Noltorp, näringslivsutvecklare på Region Skåne.

Maxsumman att söka är 250.000 kronor, förutsatt att bolagen skjuter till lika mycket själva. Ansökningsperioden börjar i mitten av januari och om samtliga företag som söker beviljas maxsumman handlar det om 80 företag.

– Bolagen måste ha 2-49 anställda, kan finnas i alla branscher, och ha minst tre miljoner kronor i omsättning. Det är för att man ska vara ett företag som är uppe och rullar, det här ska vara en extra push. Tanken är att den här checken ska göra att man till exempel kan utreda möjligheterna på en ny marknad och ta första klivet, säger Jennika Gill Noltorp.

Under 2017 delades 16 miljoner kronor ut till 67 bolag, däribland Avidicare, Tic Tac Interacitve och Malmö Chokladfabrik. För 2018 är potten för områdena internationalisering och digitalisering rekordhög: 12 miljoner går till internationalisering och 8 till digitalisering. Tidigare år har stöd delats ut inom bland annat produktutveckling.

– De här checkarna har funnits i olika former och inriktningar sedan 2005, så de är inte nya i sitt tänk, säger Jennika Gill Noltorp.

Emily Binks

I början av veckan fick Region Skåne klart med 20 miljoner kronor i internationaliserings- och digitaliseringsstöd åt små- och medelstora […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.