Bjärredbaserade Bambwa lanserar vid årsskiftet sin streamingtjänst riktad mot tillväxtmarknader. Samtidigt startar bolaget en ny finansieringsrunda om 10 miljoner kronor, som ska räcka för lanseringen i Ghana.
Senast i somras reste Bambwa kapital, då de tog in 15 miljoner kronor. Bambwas tjänst innehåller en egen FM-radiostation, ett antal internetradiostationer samt en podcastplattform som styrs via en app. Satsningen mot tillväxtmarknader grundar sig på det växande mobilanvändandet i Afrika och Asien. Nästan all konsumtion av strömmad musik och film i exempelvis Ghana är i dag olaglig, uppger Bambwas vd Michael Mathiesen.
Bambwa håller på att sluta avtal med mobiloperatörer i Ghana för att få appen inkluderad i abonnemangens grunderbjudande, och på så sätt distribuera den till kunder. Bolagets vd i Ghana är affärs- och mediemannen Fredoa Dankwa.
– Vi ska konkurrera med något som i dag är gratis men olagligt. Vårt erbjudande ska därför upplevas som gratis och vara en bättre produkt med stor valfrihet, säger Michael Mathiesen.
Intäkterna ska bland annat komma från reklam och möjligheten för företag att göra marknadsundersökningar. Delar av innehållet ska även vara utbildningar inom områden som sjukvård och odling.
Bambwa har tio anställda i Bjärred, samt fem i Ghana och en i Nigeria. Bland ägarna syns grundaren Mårten Ohlin och tre bolag kontrollerade av privatpersonerna Staffan Bergkvist via HCN Group, Michael Mathiesen samt Cecilia och Håkan Hollerup, som även är styrelseordförande.
Elisabet Ottosson