Odd Comet Games första mobilspel Moomin Quest närmar sig lansering i Japan. Samtidigt pågår utvecklingen av nya spel för fullt.
– Vi har bland annat haft en hel del studenter som praktiserat här och då har vi jobbat vidare på några av deras ideér. Sen har vi några nya projekt på gång men dem kan vi inte gå ut med ännu, säger vd Oscar Lindahl till Rapidus.
Redan från starten 2015 var planen att försöka ta sig in på den japanska marknaden med Moomin Quest.
– Japan är det vi främst jagat eftersom Mumin är så stort där. Hello Kitty är det största och Mumin är tvåa, säger Oscar Lindahl.
Moomin Quest lanserades i våras via de stora handelsplatserna på Android och Ios där spelet hittills laddats ner 100.000 gånger. Nu är ett avtal med en japansk distributör, med motsvarande handelsplats som jättarnas, i princip på plats.
– Mobiloperatörer och speldistributörer som har egna plattformar för appar finns det mycket av i Asien. Där är vi överens med en stor distributör i Japan, säger Oscar Lindahl.
Odd Comet Games har vid sidan av börjat arbeta med virtuell verklighet. I somras utvecklade de en demo för HSB i Landskrona som visade hur en ännu obyggd lägenhet såg ut.
Spelbolaget är en del av IT-konsultföretaget EC Solutions i Helsingborg. Ännu står inte verksamheten på egna ben, vilket är tanken i det långa loppet, uppger Oscar Lindahl. Av EC Solutions 16 medarbetare arbetar 3 på Odd Comet Games. Omsättningen för EC Solutions hoppas Oscar Lindahl ska öka till 20 miljoner kronor i år. Bolaget planerar växa till minst 20 personer.
Odd Comet Games första spel, Castle Chaos, utvecklades för datorn. Spelbolaget är sedan i våras en del av Minc Game och sitter därför på Malmöinkubatorn.
Emily Binks