måndag 20 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Malmöbolag går skarpt med gigantisk databas

Malmöbaserade Factlab lanserar en ny tjänst som främst riktar sig till medier och journalister. Det är företagets första betaltjänst, som släpps 14 år efter grundandet 2003. Samtidigt ger sig Factlab in på den växande marknaden för digitala läromedel.

– Vi började med detta eftersom vi tycker det är viktigt. Vi hade barn i skolåldrar och ville till en början hjälpa dem. Sen såg vi att efterfrågan fanns och då prioriterade vi att få fler användare framför att tjäna pengar på företaget, säger vd Peter Andersson till Rapidus.

Factlab har samlat på sig 40 miljoner källhänvisade faktaposter från ungefär 350 källor, såsom statistiska centralbyråer från Sverige och andra länder, Eurostat, Världsbanken, FN och CIA. Samtliga poster är kategoriserade och tillgängliga gratis på företagets hemsida. Där kan man laborera med informationen, jämföra variabler samt generera interaktiva tabeller och diagram.

– I dag när allt ska gå så snabbt och det är så mycket snack om ”fake news” är det viktigt att kunna ta fram trovärdig information på så kort tid som möjligt. Vi vill göra det lätt för hela världen att ta fram källhänvisade fakta på nolltid, säger Peter Andersson.

Nu har företaget utvecklat tjänsten och infört funktioner som enbart betalande kunder ska få tillgång till. Möjligheten att bädda in diagram och tabeller på sin egen hemsida, till exempel i artiklar, är exempel på en sådan funktion.

– Vi har haft möten med flera stora mediehus som visat ett stort intresse för en sådan tjänst. Under första kvartalet 2018 kan vi förhoppningsvis skala upp försäljningen i Sverige, säger Peter Andersson.

Samtidigt för Factlab samtal med två svenska företag som tillhandahåller digitala läromedel om att utnyttja faktadatabasen till att ta fram nya läromedel. Utvecklingen av digitala läromedel har de senast åren lockat en rad etablerade spelare, däribland Malmöbaserade Nationalencyklopedin och Bonnier-ägda Clio Online i Köpenhamn.

Factlab ägs av grundarna Peter Andersson och hans bror Mikael Olivecrona, samt schweiziska Bank von Roll. Hittills har de omsatt mindre än en halv miljon kronor om året med röda resultat på omkring två miljoner per år.

Emiliano Strauss

Malmöbaserade Factlab lanserar en ny tjänst som främst riktar sig till medier och journalister. Det är företagets första betaltjänst, som släpps […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.