Malmöbaserade Factlab lanserar en ny tjänst som främst riktar sig till medier och journalister. Det är företagets första betaltjänst, som släpps 14 år efter grundandet 2003. Samtidigt ger sig Factlab in på den växande marknaden för digitala läromedel.
– Vi började med detta eftersom vi tycker det är viktigt. Vi hade barn i skolåldrar och ville till en början hjälpa dem. Sen såg vi att efterfrågan fanns och då prioriterade vi att få fler användare framför att tjäna pengar på företaget, säger vd Peter Andersson till Rapidus.
Factlab har samlat på sig 40 miljoner källhänvisade faktaposter från ungefär 350 källor, såsom statistiska centralbyråer från Sverige och andra länder, Eurostat, Världsbanken, FN och CIA. Samtliga poster är kategoriserade och tillgängliga gratis på företagets hemsida. Där kan man laborera med informationen, jämföra variabler samt generera interaktiva tabeller och diagram.
– I dag när allt ska gå så snabbt och det är så mycket snack om ”fake news” är det viktigt att kunna ta fram trovärdig information på så kort tid som möjligt. Vi vill göra det lätt för hela världen att ta fram källhänvisade fakta på nolltid, säger Peter Andersson.
Nu har företaget utvecklat tjänsten och infört funktioner som enbart betalande kunder ska få tillgång till. Möjligheten att bädda in diagram och tabeller på sin egen hemsida, till exempel i artiklar, är exempel på en sådan funktion.
– Vi har haft möten med flera stora mediehus som visat ett stort intresse för en sådan tjänst. Under första kvartalet 2018 kan vi förhoppningsvis skala upp försäljningen i Sverige, säger Peter Andersson.
Samtidigt för Factlab samtal med två svenska företag som tillhandahåller digitala läromedel om att utnyttja faktadatabasen till att ta fram nya läromedel. Utvecklingen av digitala läromedel har de senast åren lockat en rad etablerade spelare, däribland Malmöbaserade Nationalencyklopedin och Bonnier-ägda Clio Online i Köpenhamn.
Factlab ägs av grundarna Peter Andersson och hans bror Mikael Olivecrona, samt schweiziska Bank von Roll. Hittills har de omsatt mindre än en halv miljon kronor om året med röda resultat på omkring två miljoner per år.
Emiliano Strauss