Lundabaserade Adsensus bildar ett nytt bolag, Nordic Scaleups, som ska ledas av Adsensus nuvarande vd Rasmus Nervall. Adsensus säljutbildningsverksamhet riktad mot uppstartsbolag flyttas till Nordic Scaleups, och de kommer även inom det nya bolaget utveckla uppstartsbolag genom att gå in både aktivt i verksamheten och som finansiär, uppger Rasmus Nervall för Rapidus.
– Vi i Sverige är duktiga på att få fram innovationer, men historiskt mindre bra på att få igång bolag som skapar tillväxt och nya arbetstillfällen. Det vill vi ändra på genom att stötta bolag i att komma igång med sin försäljning, dels med vår utbildningsverksamhet och dels planerar vi att gå in i 3-4 uppstartsbolag under 2018 med ungefär en miljon kronor i vardera bolag och samtidigt aktivt arbeta i deras sälj- och marknadsorganisation, säger han.
Detta upplägg använde Adsensus när de för någon månad sedan gick in som delägare i uppstartsbolaget Actimate och bemannade deras sälj- och marknadsorganisation.
Moderbolaget Adsensus kommer att fortsätta som tidigare med rådgivning och uthyrning av personal inom marknadsföring och försäljning. Ny vd för Adsensus blir Hugo Wennberg, redan verksam i bolaget och delägare tillsammans med Rasmus Nervall och fem andra. Adsensus grundades 2004 och finns även i Köpenhamn och sedan kort tid också i Stockholm. Senaste bokslutet visade en omsättning på över 20 miljoner med en tillväxt på 25 procent.
Elisabet Ottosson