måndag 26 februari 2024

inloggad som

Adsensus blir såddfinansiär – siktar på fyra investeringar 2018

Lundabaserade Adsensus bildar ett nytt bolag, Nordic Scaleups, som ska ledas av Adsensus nuvarande vd Rasmus Nervall. Adsensus säljutbildningsverksamhet riktad mot uppstartsbolag flyttas till Nordic Scaleups, och de kommer även inom det nya bolaget utveckla uppstartsbolag genom att gå in både aktivt i verksamheten och som finansiär, uppger Rasmus Nervall för Rapidus.

– Vi i Sverige är duktiga på att få fram innovationer, men historiskt mindre bra på att få igång bolag som skapar tillväxt och nya arbetstillfällen. Det vill vi ändra på genom att stötta bolag i att komma igång med sin försäljning, dels med vår utbildningsverksamhet och dels planerar vi att gå in i 3-4 uppstartsbolag under 2018 med ungefär en miljon kronor i vardera bolag och samtidigt aktivt arbeta i deras sälj- och marknadsorganisation, säger han.

Detta upplägg använde Adsensus när de för någon månad sedan gick in som delägare i uppstartsbolaget Actimate och bemannade deras sälj- och marknadsorganisation.

Moderbolaget Adsensus kommer att fortsätta som tidigare med rådgivning och uthyrning av personal inom marknadsföring och försäljning. Ny vd för Adsensus blir Hugo Wennberg, redan verksam i bolaget och delägare tillsammans med Rasmus Nervall och fem andra. Adsensus grundades 2004 och finns även i Köpenhamn och sedan kort tid också i Stockholm. Senaste bokslutet visade en omsättning på över 20 miljoner med en tillväxt på 25 procent.

Elisabet Ottosson

Lundabaserade Adsensus bildar ett nytt bolag, Nordic Scaleups, som ska ledas av Adsensus nuvarande vd Rasmus Nervall. Adsensus säljutbildningsverksamhet riktad […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.