Så sent som i går fungerade snabbladdningen av HH Ferries nya batteridrift för färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingør, uppger driftschefen Jens Ole Hansen för Rapidus. Men tekniska problem gör ändå att följetongen om det försenade 300-miljonersprojektet fortsätter åtminstone oktober ut.
Färjorna skulle varit färdiga att köras med batteridrift vid ett inställt pressmöte 20 juni med bland annat den danska klimatministern Lars Christian Lilleholt. Efter det uppgav Jens Ole Hansen till Rapidus att han ”var säker på” att färjorna skulle bli klara i augusti. I dagsläget används dock dieselmotorer för att ladda upp batterierna eftersom snabbladdningen i hamn mellan turerna bara fungerar ibland.
– Jag förväntar mig att vi kan komma igång i slutet av oktober men jag kan inte garantera det. Vi seglar 46 gånger om dygnet och om uppladdningen av el bara fungerar varannan gång kan vi inte slå ifrån dieselmotorerna än, säger Jens Ole Hansen.
Batteriprojektet kostar 300 miljoner kronor, varav 120 miljoner är EU-pengar från INEA, till färjorna Tycho Brahe och Aurora. Jens Ole Hansen understryker att HH Ferries inte gör ekonomisk förlust på förseningen, men vill inte kommentera om det också gäller för leverantören ABB Marine and Ports.
– Man ska komma ihåg att det inte är en hyllvara, det är ett innovativt projekt och första gången i världen det sker, säger Jens Ole Hansen.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø