fredag 22 november 2024

inloggad som

HH Ferries har fått igång batteridriften – men bara ibland

Så sent som i går fungerade snabbladdningen av HH Ferries nya batteridrift för färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingør, uppger driftschefen Jens Ole Hansen för Rapidus. Men tekniska problem gör ändå att följetongen om det försenade 300-miljonersprojektet fortsätter åtminstone oktober ut.

Färjorna skulle varit färdiga att köras med batteridrift vid ett inställt pressmöte 20 juni med bland annat den danska klimatministern Lars Christian Lilleholt. Efter det uppgav Jens Ole Hansen till Rapidus att han ”var säker på” att färjorna skulle bli klara i augusti. I dagsläget används dock dieselmotorer för att ladda upp batterierna eftersom snabbladdningen i hamn mellan turerna bara fungerar ibland.

– Jag förväntar mig att vi kan komma igång i slutet av oktober men jag kan inte garantera det. Vi seglar 46 gånger om dygnet och om uppladdningen av el bara fungerar varannan gång kan vi inte slå ifrån dieselmotorerna än, säger Jens Ole Hansen.

Batteriprojektet kostar 300 miljoner kronor, varav 120 miljoner är EU-pengar från INEA, till färjorna Tycho Brahe och Aurora. Jens Ole Hansen understryker att HH Ferries inte gör ekonomisk förlust på förseningen, men vill inte kommentera om det också gäller för leverantören ABB Marine and Ports.

– Man ska komma ihåg att det inte är en hyllvara, det är ett innovativt projekt och första gången i världen det sker, säger Jens Ole Hansen.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Keld Broksø

Så sent som i går fungerade snabbladdningen av HH Ferries nya batteridrift för färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingør, uppger driftschefen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.