Lundabaserade Adsensus öppnar kontor i Stockholm, vid sidan av de som i dag finns i Lund och Köpenhamn.
– Vi har redan merparten av våra kunder i Stockholm. Tidigare var bolagets verksamhet rekrytering, organisationsutveckling och mötesbokning, men nu jobbar vi mest med utbildning, säljaktiviteter för kunder av alla storlekar och coachning inom sälj och marknadsföring riktat mot nybildade bolag. Därför vill vi finnas lokalt på ställen där dessa finns, alltså även nära Stockholms startup-scen, säger marknadschef Carl Ericson till Rapidus.
Bolaget har tolv heltidsanställda, varav sex är delägare, och ett 100-tal deltidsanställda studenter från LTH samt universitetets affärsutbildningar som jobbar extra som konsulter.
Senaste bokslutet som sträcker sig fram till juni 2017 visar en omsättning på runt 20 miljoner kronor. Målet är att verksamheten ska växa till 28 miljoner kronor detta året, uppger Carl Ericson.
Adsensus samarbetar med Lundalogik inom säljstöd, och bolagen kommer att sitta tillsammans i Lundalogiks kontor i Stockholm. Skånska Lundalogik, som utvecklar ett kundhanteringssystem, förvärvade nyligen Göteborgsbolaget Netoptions och deras produkter för digital marknadsföring.
Adsensus gick för någon månad sedan in som delägare i Actimate – som tar fram en app som samlar data från mobiltelefoners loggning av bärarens rörelser – och planerar att som Actimates sälj- och marknadsorganisation utveckla deras kundbas.
Adsensus grundades 2004 av studenterna Dan Svensson och Henrik Öhlin som inte är kvar längre i bolaget.
Elisabet Ottosson