torsdag 21 november 2024

inloggad som

Blackwing fyller på kassan inför första kundleveransen

I höst ska Blackwing skeppa de första ultralätta kolfiberplanen till kunder, främst i Tyskland. Inför leveransstarten har den skånska uppstickaren fyllt kassan med drygt fem miljoner kronor, bytt vd och värvat Malmöbolaget Web Manuals majoritetsägare Martin Lidgard som ny styrelseordförande.

Blackwing är ursprungligen en avknoppning från ett KTH-projekt men färdigställandet har skett i Lund och Eslöv. Det tvåsitsiga planet är byggt nästan helt i kolfiber och väger bara några hundra kilo. I gengäld är prislappen som för en dyr sportbil – över en miljon kronor styck – och kundskaran domineras än så länge av välbärgade privatpersoner som vill använda planet som transportmedel.

Hittills har Blackwing fått beställningar på 21 plan, vilket gav intäkter på 7,4 miljoner kronor 2016 och ser ut att ge ungefär lika mycket under 2017, uppger grundaren Niklas Anderberg.

– Men vi gör av med pengar också då vi bygger upp produktionen, säger han till Rapidus.

Under våren och hösten har bolaget därför tagit in sammanlagt 5,4 miljoner kronor från affärsänglar och tidigare ägare. Niklas Anderberg och hans far Yngve Anderberg äger fortfarande majoriteten av aktierna.

Parallellt med den senaste emissionen har Blackwing fått in Martin Lidgard som ny styrelseordförande. Han är vd och majoritetsägare av Web Manuals, som utvecklar mjukvara för att ta fram och hantera digitala manualer åt personal i flygindustrin.

Samtidigt lämnar Niklas Anderberg över vd-posten till Stéphan D’haene, en belgare som de senaste åren arbetat som säljare på Blackwing. Niklas Anderberg ska istället fokusera på de sista stegen för att nå tysk DULV-certifiering, vilket krävs för att få skicka de första planen till kunder.

Inräknat konsulter sysselsätter Blackwing i dag tolv personer.

– Vi måste ha all vår produktion in-house i början för att ha kontroll över kvaliteten. Vi har precis skrivit på ett tvåårigt hyreskontrakt så vi blir kvar i Eslöv de närmaste åren, säger Niklas Anderberg.

Utöver produktion av de första modellerna har Blackwing ett antal pågående forskningsprojekt, bland annat tillsammans med Saab och Chalmers kring att använda det nya kolmaterialet grafen till vissa detaljer. Vinnova har även finansierat en mindre studie över hur Blackwings plan kan drivas med el.

Erik Olausson

I höst ska Blackwing skeppa de första ultralätta kolfiberplanen till kunder, främst i Tyskland. Inför leveransstarten har den skånska uppstickaren […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.