I höst ska Blackwing skeppa de första ultralätta kolfiberplanen till kunder, främst i Tyskland. Inför leveransstarten har den skånska uppstickaren fyllt kassan med drygt fem miljoner kronor, bytt vd och värvat Malmöbolaget Web Manuals majoritetsägare Martin Lidgard som ny styrelseordförande.
Blackwing är ursprungligen en avknoppning från ett KTH-projekt men färdigställandet har skett i Lund och Eslöv. Det tvåsitsiga planet är byggt nästan helt i kolfiber och väger bara några hundra kilo. I gengäld är prislappen som för en dyr sportbil – över en miljon kronor styck – och kundskaran domineras än så länge av välbärgade privatpersoner som vill använda planet som transportmedel.
Hittills har Blackwing fått beställningar på 21 plan, vilket gav intäkter på 7,4 miljoner kronor 2016 och ser ut att ge ungefär lika mycket under 2017, uppger grundaren Niklas Anderberg.
– Men vi gör av med pengar också då vi bygger upp produktionen, säger han till Rapidus.
Under våren och hösten har bolaget därför tagit in sammanlagt 5,4 miljoner kronor från affärsänglar och tidigare ägare. Niklas Anderberg och hans far Yngve Anderberg äger fortfarande majoriteten av aktierna.
Parallellt med den senaste emissionen har Blackwing fått in Martin Lidgard som ny styrelseordförande. Han är vd och majoritetsägare av Web Manuals, som utvecklar mjukvara för att ta fram och hantera digitala manualer åt personal i flygindustrin.
Samtidigt lämnar Niklas Anderberg över vd-posten till Stéphan D’haene, en belgare som de senaste åren arbetat som säljare på Blackwing. Niklas Anderberg ska istället fokusera på de sista stegen för att nå tysk DULV-certifiering, vilket krävs för att få skicka de första planen till kunder.
Inräknat konsulter sysselsätter Blackwing i dag tolv personer.
– Vi måste ha all vår produktion in-house i början för att ha kontroll över kvaliteten. Vi har precis skrivit på ett tvåårigt hyreskontrakt så vi blir kvar i Eslöv de närmaste åren, säger Niklas Anderberg.
Utöver produktion av de första modellerna har Blackwing ett antal pågående forskningsprojekt, bland annat tillsammans med Saab och Chalmers kring att använda det nya kolmaterialet grafen till vissa detaljer. Vinnova har även finansierat en mindre studie över hur Blackwings plan kan drivas med el.
Erik Olausson