lördag 23 november 2024

inloggad som

Flint Group startar globalt innovationscentrum i Malmö

Koncernen Flint Group, som utvecklar och tillverkar tryckfärg till emballage samt tryckeriutrustning, placerar sitt globala utvecklingscentrum för vattenbaserad färg i Malmö.

– Flera utvecklingsställen runt om i världen har samlats i ett globalt center, och koncernen valde att placera det i Sverige. Syftet med centraliseringen är att samla kunskap för att kunna erbjuda globala kunder färger som uppfyller de olika krav som finns på alla våra marknader, säger utvecklingsdirektör Rune Sjölin till Rapidus.

Det tidigare Lundabaserade utvecklingslabbet flyttade till Malmö tidigare i år, och antalet anställda har på kort tid vuxit från sju till tolv personer. I Sverige sysselsätter Flint Group totalt 220 personer, varav majoriteten arbetar med produktion i Trelleborg och Lund. Dessutom sker utveckling av uv-härdade färger i Trelleborg.

Merparten av den vattenbaserade färgen används till vanligt tryck på emballage och papper. Men koncernen har även specialfärger, exempelvis sådan färg som ändrar kulör vid belysning med laserljus, vilket gör det möjligt att lägga till märkning. Sådan färg kan modifieras sent i processen, vilket ger större flexibilitet.

Flint Group omsatte globalt 2,2 miljarder euro 2015. Den svenska delen kommer från Akso Nobel Inks. Efter flera företagsfusioner köptes koncernen 2015 upp av amerikanska Goldman Sachs Merchant Banking och Koch Equity Development.

Koncernen har 140 anläggningar och 7.900 anställda i ett 40-tal länder. Huvudkontoret finns i Luxemburg.

Elisabet Ottosson

Koncernen Flint Group, som utvecklar och tillverkar tryckfärg till emballage samt tryckeriutrustning, placerar sitt globala utvecklingscentrum för vattenbaserad färg i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.