Det Malmöbaserade IT-företaget OMMH investerar nytt kapital i Sällberg & Co, en nystartad juristbyrå på Venture Lab i Lund. Det rör sig om ungefär en halv miljon kronor i samband med lanseringen av tjänsten GDPR Hero. Tidigare har OMMH investerat 100.000 kronor i kapital och omkring 700.000 genom arbetsinsats i utvecklingen av GDPR Hero.
GDPR Hero riktar sig i första hand till små- och medelstora företag som påverkas av EU:s nya förordning om dataskydd och personuppgifter. Förordningen, som träder i kraft nästa vår och då ersätter svenska personuppgiftslagen, ställer högre krav på medgivande och tydlighet vid hantering av personuppgifter. De företag som inte lever upp till förordningen riskerar dyra böter, upp till fyra procent av omsättningen på koncernnivå eller 20 miljoner euro.
– Det har varit lite vilda västern, många företag som samlar in personuppgifter utan någon klar idé om varför. Många har missbrukat friheterna som funnits och det vill man nu stoppa från EU:s sida, säger affärsjuristen Daniel Sällberg, grundare och vd på Sällberg & Co.
Enligt en undersökning från 2016 av datortillverkaren Dell hade bara tre procent av 2.000 tillfrågade företag inom EU en plan för att klara förordningens krav. Därför är tanken att GDPR Hero ska hjälpa företag att inventera sina lagrade personuppgifter och fastställa om de lever upp till EU-förordningens krav eller inte.
Det är inte den första eller enda tjänsten som gör just det, Stockholmsbolaget Dporganizer lanserade till exempel sin variant för ett år sedan. Men enligt Sällberg riktar sig få av hans konkurrenter till mindre bolag. Och även om det inte är klart hur hårt Datainspektionen kommer driva ärendena i början, menar han att EU lär ligga på för att förordningen ska följas på alla nivåer.
– Sverige har än så länge varit lite av EU:s bad boy vad gäller just personuppgifter. Det kommer inte fungera när vi går från ett EU-direktiv, som Sverige tolkat och infört genom Personuppgiftslagen, till en EU-förordning som gäller över svensk lag, säger Daniel Sällberg.
Satsningen på GDPR Hero är något av ett undantag för OMMH, som de senaste åren valt att fokusera på kommunikationsverktyg. OMMH ligger bakom tjänsten BestSMS, som med mer än tusen betalande kunder är det som genererar störst inkomster för bolaget. För två månader sedan köpte OMMH dessutom uppstartsbolaget Cloudcom från Lund, som utvecklat en SMS-tjänst kopplad till Google Drive.
– Under våra första år kunde vi satsa på en massa konstiga projekt utan att egentligen verifiera att de kommer generera inkomster. Vi prioriterade att ha kul men de senaste tre åren har vi haft fokus på inkomstgivande projekt, säger vd Ola Andersson.
Han räknar med att omsätta 7-8 miljoner kronor under innevarande räkenskapsår. OMMH sysselsätter endast dess två grundare.
Emiliano Strauss