Efter förvärvet av Innometrics i somras har IT-bolaget Apsis expanderat ytterligare. Inräknat 17 nyanställda utvecklare vid huvudkontoret i Malmö sysselsätter Apsis nära 300 personer i Malmö, Stockholm, Singapore, Hongkong och London.
Stockholmsbaserade Innometrics sysslade med digital, individanpassad marknadsföring. Personalen har nu flyttat samman med befintliga Apsiskollegor på ett nytt kontor på Vasagatan i Stockholm.
Apsis har historiskt varit inriktat på marknadsföring via e-post. I Malmö har bolaget sedan årsskiftet rekryterat 17 nya programvaruutvecklare för att finslipa företagets mjukvara och lägga till funktioner för e-handlare som vill marknadsföra sig i flera kanaler. Bland annat har Apsis en funktion för att automatiskt skicka påminnelser till kunder som ännu inte gått till kassan med sin varukorg.
– Många väljer att börja enkelt för att sedan gå över till mer avancerad marknadsföring. Vi har lagt mycket krut på produktuppdateringen på hemmaplan, nästa vecka väntar lanseringar. När vi tagit några steg vidare är vi redo att titta på nya marknader, säger vd Anders Frankel.
Vilka marknader det handlar om vill han inte precisera men Frankel ser en trend i fler koncernkunder med global verksamhet. Bland de större nytillkomna kunderna syns flygbolaget Thomas Cook.
Som Rapidus tidigare rapporterat gick Apsis ekonomichef Johan Ericsson under våren vidare till en motsvarande tjänst hos Malmöbolaget InRiver. Apsis bolagsjurist Ander Hilmansson axlar rollen tills vidare.
2015 hade Apsis en omsättning på drygt 280 miljoner kronor och ett resultat på 31 miljoner. Anders Frankel vill inte uppge vad siffrorna slutade på för 2016.
Jennie Lorentsson