Köpenhamnsbaserade Realfiction har fått så pass mycket luft under vingarna att de planerar lista sig på svenska First North-listan till sommaren. Enligt vd:n och medgrundaren Clas Dyrholm siktar bolaget på en listningsemisison på 20 miljoner svenska kronor.
Realfiction har precis upprättat ett svenskt aktiebolag med adress i Helsingborg. Verksamheten rullar dock vidare i Köpenhamn. Realfiction grundades 2008 och är inriktat på det de själva kallar mixed reality, där hologram och annan datorgrafik läggs ovan på vyn av verkligheten. Tekniken används till att visa upp allt från danska Lakrids godis till framtida byggnader på den plats de ska byggas.
Realfictions första produkt, Dreamoc, är en display för att visa upp varor virtuellt i till exempel en butik och har sålts i 10.000 exemplar. Bland kunderna finns Coca-Cola, Samsung och Boss. Bolaget är på väg att lansera Deepframe, som har en betydligt större skärm.
Här har Realfiction fått stöd från statliga Markedmodningsfond på över 1,3 miljoner danska kronor i ett projekt som löper fram till sommaren 2018.
– Vi lanserar Deepframe i slutet av maj och räknar med att sälja den över hela världen till sommaren, säger Realfictions vd Clas Dyrholm.
– Jag ser oanade möjligheter till expansion, säger den globala säljchefen Michael Bjerregaard.
I Realfictions senaste bokslut föll dock omsättningen med två miljoner till 15,4 miljoner danska kronor. Resultatet var negativt, -2,7 miljoner danska kronor. Realfiction har tolv anställda och ska notera sig på First North under årets andra kvartal.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø