HiQ går från cirka 100 till 125 anställda i Skåne genom köpet av Lundabolaget Presis, inriktat på webbutveckling. Ägaren Fabian Hagman väljer samtidigt att lämna verksamheten för vd-rollen på Malmöbaserade Mashie.
Presis har allt från Tetra Pak till Adsensus i kundlistan men det var framförallt kompetensen som HiQ ville åt, uppger HiQ Skånes vd Anna Kleine. Den börsnoterde IT-konsultkoncernen stängde förra våren sitt kontor på Ideon Gateway i Lund och koncentrerade den skånska verksamheten till Malmö.
– Hyreskontraktet för Presis lokaler i Lund löper under hela året och vi har inte bestämt oss än för om vi ska ha kvar en filial i Lund eller inte efter det, säger Anna Kleine till Rapidus.
Presis har ett stormigt 2016 bakom sig. Omsättningen sjönk något till 16,2 miljoner kronor med ett rörelseresultat strax under noll. I den färska årsredovisningen skriver styrelsen att 2016 varit ”bevisets år” för vd:n och eftersom resultatet uteblivit fick han lämna verksamheten i december.
Presis ägs i dag till 100 procent av Fabian Hagman, som får 128.000 HiQ-aktier som betalning i affären. Med dagens aktiekurs är de värda nära nio miljoner kronor.
– HiQ är det enda bolaget här nere som matchade vår kultur. Jag känner Anna Kleine sedan länge och vet att personalen hamnar på ett bra ställe, säger Fabian Hagman till Rapidus.
Han har nu lämnat verksamheten för att istället bli vd på Mashie. Malmöbolaget utvecklar webbaserade måltidsplaneringssystem för storkök och restauranger. Bland kunderna finns Göteborgs stad och Sodexo. Efter att ha köpt upp största konkurrenten Aivo förra vintern ökade omsättningen under 2016 från 13 till 43 miljoner kronor med en femprocentig vinstmarginal, uppger Fabian Hagman.
Mashie har i dag kontor i Sverige, Norge och Finland men hälften av den 36 man starka personalstyrkan finns fortfarande i Skåne. Företaget ägs till största delen av riskkapitalbolaget Monterro.
Fabian Hagman vill ännu inte gå in på strategin framåt för Mashie men säger att säljkåren ska utökas.
– Det här bolaget har knappt haft någon säljorganisation, kunderna har ringt in själva, säger han.
Erik Olausson