torsdag 16 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Skuggtillvaro väntar på börsen

Kort sagt: Med långt över 100 Öresundsbolag noterade på de olika listorna var det länge sedan en plats på börsen också gav en garanterad plats i rampljuset. För mindre teknikbolag kan klivet ut i en publik miljö paradoxalt nog bli ett kliv in i skuggan.

Av Erik Olausson, chefredaktör

De senaste månaderna har varit minst sagt hektiska för Malmöbaserade Bimobject, som byggt upp ett digitalt bibliotek av detaljerade ritningar av möbler, material och konstruktionsdetaljer åt arkitekter och byggare. I januari tog bolaget över delar av Nasdaqnoterade Autodesks verksamhet, inklusive 270 kundkontrakt som beräknas generera 35 miljoner kronor i årliga intäkter – lika mycket som bolaget omsatte under hela 2016. I februari grundades ett nytt försäljningsbolag i Frankrike. Parallellt har Bimobject fått in hisnande 167 miljoner kronor i en riktad nyemission som gjorde danska logistik- och servicekoncernen Solar till 20-procentig ägare.

Om allt det här känns obekant är du knappast ensam, sett till mediebevakningen framstår Bimobjects utveckling det senaste året som en ovanligt väl bevarad hemlighet. Bortsett från en liten notis i danska Børsen har vinterns spektakulära affärer i princip passerat obemärkt förbi såväl de lokala som de nationella medierna.

Bimobject är ett nästan övertydligt exempel på vad som kan hända innovationsbolag när de varit listade ett tag. Företaget är inte tillräckligt stort och etablerat för att bevakas löpande av affärspressen men inte heller tillräckligt litet och nystartat för att plockas upp av de specialmedier som är inriktade på uppstartsbolag.

Börsens krav på bred informationsspridning gör det dessutom omöjligt att läcka nyheter exklusivt till enskilda medier, ett klassiskt PR-trick för att få större genomslag. Börsreglerna är också huvudskälet till att vi på Rapidus skriver mindre om de skånska innovationsföretagen efter att de noterat sig – det är betydligt svårare att vara först med nyheter som bolagen själva inte får bekräfta utan att bryta mot regelverket.

Det finns visserligen några nytillkomna aktörer i gränslandet mellan journalistik och marknadsföring – som Finwire och Biostock – men dessa riktar sig främst till investerare, inte till en allmänhet intresserad av regionens näringsliv.

Dynamiken syns tydligt i en undersökning PR-byrån Aspekta genomförde i höstas bland ett tiotal vd:ar till sydsvenska bolag som listat sig de senaste två åren. Här talar Aspekta givetvis i egen sak, Malmöbyrån får stora delar av sina inkomster från företag som är noterade och vill synas mera. Men svaren i rundringningen är ändå väldigt talande:

”Efter noteringen och den första kvartalsrapporten gick vi in ett informationsvacuum. I samband med noteringen, som är en nyhet i sig, har man fullt upp med att kommunicera. Sedan är det förvånande hur tyst det blir” säger en av de anonyma vd:arna.

Problematiken späs på av att konkurrensen om uppmärksamheten hårdnar i takt med att allt fler teknik- och life sciencebolag väljer att lista sig. I dag är en bra bit över 100 bolag i Öresundsregionen noterade på de svenska listorna, vilket innebär en fördubbling på bara några år.

Det är en utveckling som Rapidus har svårt att på egen hand kompensera för. Men vi gör vad vi kan – exempelvis genom att plocka upp Bimobjects senaste utveckling i en snabbanalys nära dig.

Kort sagt: Med långt över 100 Öresundsbolag noterade på de olika listorna var det länge sedan en plats på börsen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Nu invigs Malmös nya framtidskvarter

    Det är inte varje dag som Malmöbossen Katrin Stjernfelt Jammeh deltar i invigningar av nybyggda hus, men i dag händer det. Profilbygget som hittills kostat 1,1 miljarder kronor står klart – till tre sjundedelar.

  • Veidekke-veteran leder ny byggsatsning

    Byggkoncernen Coforma drar igång entreprenadverksamhet i Skåne med utgångspunkt från Helsingborg. En värvning från byggjätten Veidekke leder satsningen.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • …medan annonsbolaget ger upp

    Malmöbaserade Emerse har begärt sig självt i konkurs. En mix av pandemi och vikande annonsmarknad har bidragit – men också att tekniken inte längre är unik.