måndag 25 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Skuggtillvaro väntar på börsen

Kort sagt: Med långt över 100 Öresundsbolag noterade på de olika listorna var det länge sedan en plats på börsen också gav en garanterad plats i rampljuset. För mindre teknikbolag kan klivet ut i en publik miljö paradoxalt nog bli ett kliv in i skuggan.

Av Erik Olausson, chefredaktör

De senaste månaderna har varit minst sagt hektiska för Malmöbaserade Bimobject, som byggt upp ett digitalt bibliotek av detaljerade ritningar av möbler, material och konstruktionsdetaljer åt arkitekter och byggare. I januari tog bolaget över delar av Nasdaqnoterade Autodesks verksamhet, inklusive 270 kundkontrakt som beräknas generera 35 miljoner kronor i årliga intäkter – lika mycket som bolaget omsatte under hela 2016. I februari grundades ett nytt försäljningsbolag i Frankrike. Parallellt har Bimobject fått in hisnande 167 miljoner kronor i en riktad nyemission som gjorde danska logistik- och servicekoncernen Solar till 20-procentig ägare.

Om allt det här känns obekant är du knappast ensam, sett till mediebevakningen framstår Bimobjects utveckling det senaste året som en ovanligt väl bevarad hemlighet. Bortsett från en liten notis i danska Børsen har vinterns spektakulära affärer i princip passerat obemärkt förbi såväl de lokala som de nationella medierna.

Bimobject är ett nästan övertydligt exempel på vad som kan hända innovationsbolag när de varit listade ett tag. Företaget är inte tillräckligt stort och etablerat för att bevakas löpande av affärspressen men inte heller tillräckligt litet och nystartat för att plockas upp av de specialmedier som är inriktade på uppstartsbolag.

Börsens krav på bred informationsspridning gör det dessutom omöjligt att läcka nyheter exklusivt till enskilda medier, ett klassiskt PR-trick för att få större genomslag. Börsreglerna är också huvudskälet till att vi på Rapidus skriver mindre om de skånska innovationsföretagen efter att de noterat sig – det är betydligt svårare att vara först med nyheter som bolagen själva inte får bekräfta utan att bryta mot regelverket.

Det finns visserligen några nytillkomna aktörer i gränslandet mellan journalistik och marknadsföring – som Finwire och Biostock – men dessa riktar sig främst till investerare, inte till en allmänhet intresserad av regionens näringsliv.

Dynamiken syns tydligt i en undersökning PR-byrån Aspekta genomförde i höstas bland ett tiotal vd:ar till sydsvenska bolag som listat sig de senaste två åren. Här talar Aspekta givetvis i egen sak, Malmöbyrån får stora delar av sina inkomster från företag som är noterade och vill synas mera. Men svaren i rundringningen är ändå väldigt talande:

”Efter noteringen och den första kvartalsrapporten gick vi in ett informationsvacuum. I samband med noteringen, som är en nyhet i sig, har man fullt upp med att kommunicera. Sedan är det förvånande hur tyst det blir” säger en av de anonyma vd:arna.

Problematiken späs på av att konkurrensen om uppmärksamheten hårdnar i takt med att allt fler teknik- och life sciencebolag väljer att lista sig. I dag är en bra bit över 100 bolag i Öresundsregionen noterade på de svenska listorna, vilket innebär en fördubbling på bara några år.

Det är en utveckling som Rapidus har svårt att på egen hand kompensera för. Men vi gör vad vi kan – exempelvis genom att plocka upp Bimobjects senaste utveckling i en snabbanalys nära dig.

Kort sagt: Med långt över 100 Öresundsbolag noterade på de olika listorna var det länge sedan en plats på börsen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Bioglan växlar upp produktion

    Läkemedelsbolaget Bioglan i Malmö går från klarhet till klarhet. Tillväxten pekar stadigt uppåt och volymerna ökar. Nu siktar vd Simon Björklund på att dubbla fjolårets rekordomsättning.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Move By Bike tar sig ur krisen

    Efter långvariga finansiella problem kan lyckan ha vänt för Move By Bike. Bolaget har kommit ur rekonstruktion och en ny delårsrapport visar tillväxt och krafitigt minskad förlust. Vd Fredrik Videlycka pekar på framgångsfaktorn.


  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.

  • Sjöbergska gör förvärv

    Sjöbergska Huset i Malmö förvärvar byrån Kind, eller We are Kind som det Malmöbaserade bolaget heter. Efter förvärvet räknar koncernen med att omsätta över 50 miljoner kronor i år.

  • ”Ett förtroende att förvalta bostäder”

    För femton år sedan kallades Olof Andersson filantrop när han pratade hållbarhet med banken. Men Trianons vd och huvudägare står fast vid att hållbarhet är en god affär och han tror stenhårt på att hemstaden Malmö kommer att fortsätta växa.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Easy Depot måste öka takten

    I höstas ville den onoterade fastighetsuppstickaren Easy Depot ta in 70 miljoner kronor i en riktad emission. Men planerna avbröts. Samtidigt har Easy Depot ambitionen att bygga 100-150 anläggningar inom tio år, resultatet hittills är två färdiga anläggningar. Nu måste bolaget accelerera för att nå målen.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.