fredag 26 juli 2024

inloggad som

Fotbollsstjärna tar Malmöteknik till Japan

|  ,
|  ,

Flowin i Malmö lanserar sin träningsplatta i Japan i samarbete med Yuto Nagatomo, stjärna i storklubben Inter. Plattorna utnyttjar en patenterad friktionsteknik som de senaste åren etablerat sig inom proffsidrotten. Genom att glida på plattan i olika övningar utnyttjar användaren sin kroppsvikt och plattans friktion för att träna hela kroppen.

– Vi fick reda på att Serie A-klubben Inter hade köpt våra produkter via webbshoppen sedan 2012, produkter som deras A-lagsspelare sedan använt. En av dem är Yuto Nagatomo, säger vd Glenn Håkansson till Rapidus.

Nagatomo, som har en examen i ekonomi från tiden före proffskarriären, fastnade för den skånska produkten – så pass mycket att han i somras gav sina affärskollegor i uppgift att leta rätt på företaget bakom träningsredskapen. Nu har Flowin lanserat sina produkter i Japan tillsammans med Nagatomos hälsovårdsbolag Cuoro Ltd.

Flowin grundades 2006 av Glenn Håkansson och ytterligare fyra personer. Bolaget har idag tre anställda och omsätter omkring sju miljoner kronor. Träningsplattorna säljs i minst 55 länder, alltifrån Kuwait till USA. Flera stora idrottsklubbar använder produkten, däribland NHL-lag som St. Louis Blues samt många fotbollsjättar som FC Barcelona, Paris Saint-Germain och Chelsea FC.

Grundarna äger idag en majoritet av företaget och har ännu inte tagit in några större investeringar.

– Vi har ett par mindre investerare eftersom vi hittills inte haft resurser att driva de här frågorna. Men vi är absolut öppna för att ta in ett större kapital, säger Glenn Håkansson.

Emiliano Strauss

Flowin i Malmö lanserar sin träningsplatta i Japan i samarbete med Yuto Nagatomo, stjärna i storklubben Inter. Plattorna utnyttjar en patenterad […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.