Mincbolaget Benchtell lanserade i förra veckan sin nya tjänst som riktar sig till ekonomiska rådgivare, främst revisionsbyråer. Bolaget har i nuläget ett 30-tal intressenter som ska testa.
– Från början var tanken att revisorerna skulle vara våra partner, att de skulle hjälpa oss att nå ut till vår egentliga huvudmålgrupp som är små- och medelstora företag. Men det visade sig att även revisionsbyråerna hade stor användning av tjänsten och att de var villiga att betala för den, säger Benchtells vd och medgrundare Magnus Elg.
Benchtells tjänst fungerar som en typ av digital managementanalys. I grund och botten är det en jämförelsetjänst, där användarna ska få en överblick över hur väl deras kostnader och avtal står sig mot andras. Med andra ord fungerar tjänsten som Prisjakt eller Compricer, men inriktas på avtal mellan företag.
Eftersom jämförelserna bygger på användargenererad data är det essentiellt för bolaget att knyta till sig många kunder redan från början. Fler kunder inom en och samma bransch innebär ett bättre underlag för avtalsjämförelser. Därför väljer de att till en början fokusera på revisionsbyråer.
Benchtell är till stor del finansierat av de sex grundarna men har också fått in totalt en miljon kronor från Almi. Under första halvåret 2017 skjuter grundarna till 600.000 kronor för att komma igång med försäljningen till revisionsbyråer.
Emiliano Strauss