Ett nytt samarbete mellan Telavox i Malmö och Lundalogik möjliggör att bolagens teknik kan integreras med varandra.
– Det är fortfarande två produkter men vi har sett till att de kan integreras på ett smidigt sätt. Våra företag fungerar väldigt lika och vill åt samma håll, ta en traditionell bransch i en användarvänlig riktning, säger Jens Ganslandt, produktchef på Telavox.
Genom att integrera Telavox IP-telefonitjänst Flow och Lundalogiks kundhanteringssystem Lime CRM blir det bland annat möjligt för användaren att ringa sina kontakter med IP-telefonitjänsten direkt från systemet. När det ringer till ett Flow-nummer kan den som svarar se information och historik om personen från Lime, förutsatt att kontakten finns i systemet.
Telavox utvecklar molnbaserade kommunikationstjänster som riktar sig mot företag och som innefattar telefoni, växeltjänst och chatt. Omsättningen för 2016 landade på ungefär samma som 2015, omkring 360 miljoner kronor. 220 personer arbetar i bolaget varav ungefär 100 i Malmö och resterande på kontoren i övriga Sverige, Danmark och Norge.
– I Malmö har vi framförallt vuxit på utvecklaravdelningen, där var vi hälften så många för bara något år sedan, säger marknadschef Monica Linderoth.
Bolaget ägs av grundare och anställda. Vd är Viktor Karlsson.
I förra veckan förvärvade Lundalogik Stockholmsbaserade RemoteX Technologies, som utvecklar ett mobilt kundhanteringssystem. RemoteX sysselsätter 15 personer och omsatte ungefär 20 miljoner kronor 2015.
Investmentbolaget Monterro är sedan tidigare majoritetsägare i Lundalogik, som utöver kontoren i Lund, Göteborg och Stockholm även är etablerat i Danmark och Norge. Lundalogiks egenutvecklade kundhanteringssystem används av bland annat BMV Financial Services, Unionen, Myresjöhus och Gävle Energi. Bolaget sysselsätter 180 personer och omsätter omkring 161 miljoner kronor.
Emily Binks