Kort sagt: Öresundsregionen har allt som Tyskland behöver mer av: IT, miljöteknik, life science och byggindustri. Det är dags att på allvar börja nyttja vår största gemensamma exportmarknad – och inte bara sitta och vänta på Fehmarn Bält-förbindelsen.
Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör
Klik her for at se dansk version af analysen
I veckan höll tidningen Børsen en konferens i Köpenhamn om danska möjligheter i Tyskland. Den kunde lika gärna ha handlat om Öresundsregionens möjligheter, för allt det som Tyskland efterfrågar just nu är vi i Öresundsregionen experter på:
* Tyskland behöver digitala lösningar. Det är fortfarande vanligt att skicka meddelanden med fax (!) och den tyska, offentliga sektorn, inte minst vården, är långt efter den svenska och danska när det handlar om att använda IT. Tysk byråkrati har också ett och annat att lära av danskars och svenskars tillgång till banker och myndigheter via NemID och BankID.
* Tyskland behöver Öresundsregionens miljöteknik eftersom landet strävar efter att bli grönare. Här finns en outnyttjad potential, på sommarens IFAT – världens största miljömässa med 135.000 deltagare – deltog alldeles för få svenska och danska företag.
* Tyskland är framstående inom life science, exempelvis med läkemedelsjätten Bayer som har danskt huvudkontor i Ørestad. I floran i Medicon Valley finns många företag som delvis livnär sig som underleverantörer till större spelare – exempelvis Zealand Pharma.
* De senaste årens många byggen i Västra Hamnen i Malmö samt Ørestad och Nordhavn på den danska sidan torde ge en inträdesbiljett till den tyska byggboomen. Enligt siffror från den tyska branschföreningen HdB steg orderingången i tysk byggindustrin med 18,1 procent under första halvåret 2016. Det är den snabbaste ökningen på 20 år.
För att slå igenom i Tyskland är tysktalande telefonförsäljare, tyska referenser, tysk serviceavdelning och tysk marknadsföring vägen framåt. Men i Skåne och Själland väntar många fortfarande med att göra ett allvarligt försök. Danska företag säljer till exempel fem gånger så mycket till var och en av Sveriges 10 miljoner invånare som till Tysklands 82 miljoner.
Här i regionen ligger fokus främst på olika framtidsscenarier med den fasta förbindelsen över Fehmarn Bält. Men det finns ingen anledning att vänta på tunneln. För det första har vi redan välfungerande färjeförbindelser och ett innovativt logistikcenter vid Padborg i Jylland. För det andra är tunnelbygget försinkat (igen) av tyska överklaganden.
Politikerna trodde att Fehmarn Bält-förbindelsen skulle kunna öppna 2018. Nu blir det först 2030. Det finns 12.500 tyska inlagor som Femern A/S ska gå igenom, en tickande bomb som kan sabotera tidsplanen ytterligare. Danmark har därför också ett intresse att pressa på för ett tyskt godkännande genom ökad handel med både Tyskland och Sverige.
Frågan aktualiseras ytterligare av Theresa Mays Brexit-planer, som innebär att Storbritannien försvinner helt från EU:s inre marknad. Därmed blir Tyskland, som redan är vår största gemensamma exportmarknad, ännu viktigare.
Öresundsregionens chanser stärks av det samarbete som redan finns mellan Sveriges och Danmarks ambassader, som delar adress i Berlin. Det måste vi dra nytta av nu, och inte sitta och rulla tummarna i väntan på Fehmarn Bält-förbindelsen.