söndag 25 februari 2024

inloggad som

FSport bygger nätspel för sportnördar – tar in 15 miljoner

Helsingborgsbaserade FSport utvecklar ett nätspel där inbitna sportfans själva kan sätta samman sitt drömlag. Doldisbolaget tar nu in 15 miljoner kronor från ett antal affärsänglar.

Så kallad daily fantasy-sport är ursprungligen ett amerikansk fenomen där användaren agerar sportchef och väljer sitt lag. Det fiktiva laget får sedan poäng beroende på hur det går för de riktiga spelarna i olika matcher under säsongen. Skälet till att spelformen blivit så populärt i USA är att den där varit en av få lagliga vinstgivande spel på nätet.

Av pengarna kommer 14,4 miljoner kronor som kontanter och 600.000 kronor via kvittning av en skuld till främst Aggregate Media, ett riskkapitalbolag samägt av Bonnier och en rad andra mediebolag som byter ägarandelar i uppstartsbolag mot annonsutrymme.

FSport grundades 2013 av bland andra Björn Hofvendahl, tidigare elitspelare i en rad olika fotbollsklubbar, som varit bolagets vd fram till oktober i år då han efterträddes av Hampus Hägglöf.

Ordförande i FSport är styrelseproffset och investeraren Johanna Fagrell Köhler.

– Det är ett antal affärsänglar och privatpersoner som gått in med många mindre poster, säger hon.

– Vi håller på att utveckla spelen för närvarande och har inte lanserat något på marknaden än. Det kommer att hända saker under 2017.

2015 omsatte FSport 420.000 kronor. De tre största ägarna i bolaget är i nämnd ordning medgrundaren Filip Martell, teknikbolaget PatchOne och Björn Hofvendahl.

Magnus Erlandsson

Helsingborgsbaserade FSport utvecklar ett nätspel där inbitna sportfans själva kan sätta samman sitt drömlag. Doldisbolaget tar nu in 15 miljoner […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.