torsdag 16 maj 2024

inloggad som

Ny dansk regering ger hopp om synergier mellan Hyllie och Ørestad

keld_brokso%cc%88_nyKort sagt: Vi kan inte förlita oss på billiga mandlar om vi ska få till synergieffekterna mellan de parallella stadsdelarna Hyllie och Ørestad – och i förlängningen mellan Danmark och Sverige. Med en ny dansk regering ökar faktiskt möjligheterna, visar Rapidus lusläsning av det splitternya regeringesunderlaget.

Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör

Klik her for at se dansk version af artikeln

Då Rapidus i morse höll frukostmöte i Hyllie passade undertecknad på att köpa billiga mandlar i Emporia. Mandlar är huvudingrediens i ris a la mande, som danskarna äter till efterrätt under julen. Men i Danmark är mandlar punktbeskattade med 40 danska kronor per kilo – liksom godis och choklad punktbeskattas med 30 danska kronor per kilo.

Sådana skevheter kan locka danskarna till Hyllie. Annars är det ur dansk synvinkel mest något man kör förbi med tåget eller på E20 på väg mot centrala Malmö. Det är synd – och trist för integrationen.

Den goda nyheten är att det i det 86 sidor långa regeringesunderlaget för den nya trepartiregeringen finns mycket som åtminstone på sikt kan binda samman Hyllie och Ørestad. På 20 minuters avstånd finns två stadsdelar med parallell utveckling. De har var sitt gigantiskt köpcentrum i Fields och Emporia, som båda drivs av Steen & Ström, och från och med februari var sin stor arena. Därtill är satsningarna på kontor och bostäder likartade.

Problemet är att bortsett från dragplåstret som billiga mandlar lever de båda stadsdelarna relativt isolerade från varandra. Det nya danska regeringsunderlaget tar i alla fall steg i rätt riktning:

*Karen Ellemann Kloch är ny minister för jämställdhet och för nordiskt samarbete. Det sistnämnda har hon varit tidigare, 2010-2011, och gjorde då ett bra jobb. Hennes nya ministerium är minimalt i förhållande till det tidigare, då hon var socialminister. Det betyder att hon nu har mer tid och energi att engagera sig i nordiskt samarbete – inklusive att bekämpa hinder i form av gränskontroller och byråkrati som hämmar integrationen över sundet.

*Den nya regeringen vill sänka skatterna och förenkla i regelverket för att göra det billigare och enklare att driva eget företag i Danmark. Man vill också öka företagens investeringar och ge nystartade bolag bättre tillgång till riskkapital och en starkare aktiekultur, något som är viktigt inte minst för de många teknikbolagen som placerat sig i Ørestad och Hyllie. Regeringen vill också utvärdera och jämföra de danska konkurrensvillkoren gentemot bland annat Sverige.

*Apropå mandlar och andra danska punktskatter så vill regeringen under 2017 få till en avgiftsanalys. Målet är att städa upp bland reglerna, så att konkurrensvillkoren blir mer lika de i grannländerna Sverige och Tyskland.

*När det gäller infrastruktur finns även där några intressanta punkter i underlaget. Regeringen ska arbeta för den omdiskuterade Havnetunnelen, som ska leda trafiken runt centrala Köpenhamn och dess igenkorkade vägar. Därtill finns en förlängning av Hillerødsmotorvägen med i programmet. Det kan gynna planerna på en HH-förbindelse. Frågan om broavgifter nämns dock inte alls i regeringsunderlaget, något som gjort att nya transportministern Ole Birk Olesen från Liberal Alliance hamnat i blåsväder. I hans partiprogram står nämligen att Stora Bält-förbindelsen ska befrias från avgifter, något som kan bana väg för en liknande åtgärd på Öresundsbron.

*På pluskontot finns också att den nya regeringen ska arbeta för att locka stora, internationella sportevenemang till Danmark. Två stora arenor så nära varandra som Hyllie och Ørestad är ett gott argument för att dra evenemang inte bara till Danmark utan till både Danmark och Sverige.

Ord som inte följs av handling är inte mycket att ha. Men Rapidus kan ändå konstatera att en framtid med ökade synergier är värd att sträcka sig efter  – även om regeringens stödparti Dansk Folkeparti fortfarande kan bromsa det hela.

Kort sagt: Vi kan inte förlita oss på billiga mandlar om vi ska få till synergieffekterna mellan de parallella stadsdelarna […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad