En dejtingsajt som länkar samman personer som har läst samma tidningsartiklar på nätet. Den idén satsar Malmöbyrån The Fan Club på i ett nytt dotterbolag. Just nu testas tjänsten i samarbete med Göteborgs-Posten.
”Det var Obama och Putin som förde oss samman”, säger ett fiktivt par i en reklamfilm för den nya tjänsten som testas på kärlekskranka GP-läsare. Malmöbaserade PR-byrån The Fan Club har jobbat med projektet i cirka ett år.
– I torsdags gick vi ut och sökte testpiloter för betaversionen. Jag väntar just nu på statistik över hur många som har registrerat sig och om vi har fått till några matchningar, säger Ulla-Karin Barrett, varumärkesstrateg på The Fan Club och vd i nystartade dotterbolaget Heybot.
Den som är inloggad på tjänsten kan se vilka artiklar andra inloggade har läst och i vilken grad man har läst samma artiklar som någon annan.
– Då kan det bli en naturlig öppning till ett samtal. Matchningen bygger på hur man beter sig snarare än hur man beskriver sig själv, vilket är nytt i nätdejtingvärlden, säger Ulla-Karin Barrett.
Algoritmen har byggts av The Fan Clubs utvecklare Babak Vahidi. Han blir teknikchef för Heybot, som är helägt av The Fan Club.
– Än så länge driver vi detta som ett startup-projekt inom The Fan Club, men vi tror att det ska börja flyga av egen kraft redan nästa år, säger Ulla-Karin Barrett.
GP kommer inte ha exklusiv rätt till den färdiga tjänsten utan fungerar som samarbetspartner under utvecklingsarbetet. The Fan Clubs ambition är att sälja tjänsten också till andra medieföretag och Ulla-Karin Barrett uppger att flera sådana har visat intresse. The Fan Club grundades 2002 och har i dag åtta anställda.
Elin Andersson Rosenstock