tisdag 4 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Spiideos kamerateknik lockar första hockeyklubben

En rad allsvenska fotbollsklubbar använder i dag Malmöbolaget Spiideos mjukvara för att hantera inspelningen av matcher och träningar. Ängelholmsklubben Rögle blir första kunden på is.

Spiideos mjukvara används för att automatisk styra Axiskameror till att följa idrottare, sy ihop olika kameravyer och dela de videosekvenser som blir resultatet. Under hösten har bolaget fått ett fyraårigt miljonkontrakt att filma alla EM-tävlingar i simning och en utökad order till SkiStars skidanläggningar i Sverige och Norge.

Huvudspåret är dock lagsporter som handboll, ishockey och fotboll. MFF var tidigt ute som samarbetspartner, i dag har Spiideo ”halva allsvenskan” som kunder, uppger bolagets produktchef Fredrik Ademar. Mjukvaran har nyligen uppdaterats till att även kunna ta in och visualisera data från de så kallade aktivitetsvästar som många fotbollsklubbar använder på sina spelare för att kontinuerligt registrera position, fart och puls under träningen.

Andra nytillkomna kunder är handbollsklubbarna Lugi och Sävehof samt två svenska hockeklubbar, varav den ena är skånska Rögle. Sverige fungerar dock främst som referensmarknad, de reella intäkterna från avtalen med de svenska klubbarna ser ut att stanna vid cirka en miljon kronor i år.

De verkligt lukrativa affärerna väntar utomlands och bolaget för i dag diskussioner med stora fotbollsklubbar i brittiska Premier League.

– Konkurrernade system är så dyra att de bara används för A-laget. Vår teknik är relevant att använda även för lagen i tredjeligan i England, säger Spiideos vd Patrik Olsson.

Liksom Fredrik Ademar värvades han till bolaget från Sony Mobile i slutet av 2015. Spiideo grundades som en avknoppning från bildanalysgruppen på LTH men har i dag kontoret, med nio anställda, i centrala Malmö.

Patrik Olsson räknar med att nå positivt kassaflöde i slutet av 2017. Spiideo fick i slutet av förra året in 15 miljoner kronor i riskkapital från ägarkretsen, som inkluderar LMK och Almi Invest.

Erik Olausson

En rad allsvenska fotbollsklubbar använder i dag Malmöbolaget Spiideos mjukvara för att hantera inspelningen av matcher och träningar. Ängelholmsklubben Rögle […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Stora pengar hägrar i vattenrening

    Vattenrening är en bransch där Skåne utmärker sig internationellt och med allt fler startup-bolag. Stora investeringar står för dörren och lockar till sig kapital. Rapidus har tagit tempen på branschen.

  • Avloppsdirektiv pressar fram investeringar

    I fjol antogs ett EU-direktiv som bland annat ställer krav på ett nytt reningssteg i kommunala avloppssystem. Det innebär nya affärsmöjligheter för skånska teknikleverantörer.

  • De vill få oss att sluta slösa vatten

    Barndomskompisarna från Möllan gick skilda vägar. Efter en ekonomi-master och en pilotutbildning är de tillbaka med ett gemensamt företag som ska få oss att förstå hur mycket vatten vi slösar.


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.