Lundabaserade industrikoncernen Flextrus köper majoriteten av Mediaköket Grafisk, ett Helsingborgsbolag med 16 anställda inriktat på grafisk produktion och digitalt tryck. Affären ska ge förpackningsjätten Flextrus digital edge.
Flextrus omsatte förra året 113 miljoner euro på att producera förpackningar till främst livsmedelsindustrin. Bland kunderna finns Dafgårds, Mölnycke och Zoegas. Men hittills har företaget saknat maskiner och kompetens för digitalt tryck. Tekniken används bland annat då man trycker mindre serier och gör det möjligt att anpassa varje förpackning individuellt.
– Det är inga billiga maskiner, men man måste också kunna använda dem. Mediaköket har arbetat med olika mjukvarutjänster kring detta, säger Flextrus vd Maud Rahm till Rapidus.
Även Mediaköket är inriktat på livsmedelsindustrin. Under det senaste, förlängda, räkenskapsåret omsatte bolaget 25 miljoner kronor. Mediaköket ägs av Mats Winde och Mattias Wikander, som båda blir kvar som minoritetsägare efter affären. Bolaget och dess 16 anställda blir kvar i Helsingborg men flyttar till nya lokaler.
Flextrus har i dag drygt 300 anställda, varav 220 i Lund. Bolaget ingår i ÅR Packning Group, tillsammans med systerbolaget Å&R Carton som även det har stor närvaro i Lund. Gruppen bytte nyligen ägare då Ahlström Capital och Accent Equity sålde till riskkapitalbolaget CVC Capital Partners.
Erik Olausson