fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Flextrus köper digital tryckfirma i Helsingborg

Lundabaserade industrikoncernen Flextrus köper majoriteten av Mediaköket Grafisk, ett Helsingborgsbolag med 16 anställda inriktat på grafisk produktion och digitalt tryck. Affären ska ge förpackningsjätten Flextrus digital edge.

Flextrus omsatte förra året 113 miljoner euro på att producera förpackningar till främst livsmedelsindustrin. Bland kunderna finns Dafgårds, Mölnycke och Zoegas. Men hittills har företaget saknat maskiner och kompetens för digitalt tryck. Tekniken används bland annat då man trycker mindre serier och gör det möjligt att anpassa varje förpackning individuellt.

Maud_Rahm– Det är inga billiga maskiner, men man måste också kunna använda dem. Mediaköket har arbetat med olika mjukvarutjänster kring detta, säger Flextrus vd Maud Rahm till Rapidus.

Även Mediaköket är inriktat på livsmedelsindustrin. Under det senaste, förlängda, räkenskapsåret omsatte bolaget 25 miljoner kronor. Mediaköket ägs av Mats Winde och Mattias Wikander, som båda blir kvar som minoritetsägare efter affären. Bolaget och dess 16 anställda blir kvar i Helsingborg men flyttar till nya lokaler.

Flextrus har i dag drygt 300 anställda, varav 220 i Lund. Bolaget ingår i ÅR Packning Group, tillsammans med systerbolaget Å&R Carton som även det har stor närvaro i Lund. Gruppen bytte nyligen ägare då Ahlström Capital och Accent Equity sålde till riskkapitalbolaget CVC Capital Partners.

Erik Olausson

Lundabaserade industrikoncernen Flextrus köper majoriteten av Mediaköket Grafisk, ett Helsingborgsbolag med 16 anställda inriktat på grafisk produktion och digitalt tryck. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.

  • Bona – ”USA:s tullar kan påverka oss”

    Malmöföretaget Bona, med vd Kerstin Lindell i spetsen, redovisar stagnerad tillväxt för 2024. En dämpad konjunktur känns av och en stor verksamhet i USA kan komma att påverkas av tullar.

  • Obducats vd får gå

    Lundabaserade Obducats ansträngda finanser tar ut sin rätt. Patrik Lundström som varit vd i mer än 25 år får gå. Bolaget ska gå in i en ”ny fas” och ersätter honom med en styrelsemedlem som varit med lika länge.

  • Dug siktar på 100 Mkr

    Hittills i år har potatisdrycksföretaget Dug presenterat en rad nya kunder, mångdubblat omsättningen och sett aktien rusa på First North. Vd Helene Nielsen siktar på nya kapitalstarka investerare och jämför med Oatly.