Bioglan växer med nya egna produkter och en ny stor kund. Malmöbolagets prognos är att omsättningen dubblas till runt 200 miljoner kronor år 2018 jämfört med 2014, uppger bolagets vd Simon Björklund.
Bioglan har historiskt varit fokuserad på kontraktsproduktion och kontraktsutveckling av kända varumärken med läkemedelsinnehållande formuleringar eller medicintekniska hudprodukter.
I somras slöts avtal med en ny stor kund, ett engelskt företag som Bioglan ska producera salvor åt, och enbart det avtalet medför en tioprocentig ökning av produktionsvolymen framöver.
Dessutom har bolaget haft en lansering på svenska marknaden av en egen sårkräm med antimikrobiella egenskaper, med planerad uppföljning i resten av Europa. Nya lanseringar av tre-fyra egna produkter kommer ske fram till 2018, enligt Simon Björklund. Sammantaget medför volymökningen att produktionsanläggningen växlas upp, från att ha körts med ett, till att snart ha tre skift.
Personalstyrkan har ökat med 30 personer sedan 2014, och är i dag uppe i 85 personer.
– Vi har vuxit snabbt och söker fortfarande fler personer med rätt kompetens. Bolaget har växtvärk på sina håll. När en avdelning ökar gäller det att övriga hänger med och det tar lite tid, säger Simon Björklund, som tillträdde som vd förra året efter Totte Malmström.
Simon Björklund var tidigare marknadschef på bolaget.
Produktionen åt det spanska moderbolaget Laboratorio Reig Jofre upptar endast en bråkdel av kapaciteten. Förra året omsatte Bioglan 130 miljoner kronor. Bolaget grundades som ett forskningsföretag 1984 och blev ett utvecklings- och produktionsföretag under 1990-talet.
Elisabet Ottosson